▷ Met een fiets-APK wil Rijkswaterstaat dat de A12 minder druk wordt

HOUTEN – Rijkswaterstaat wil meer mensen op de fiets krijgen deze zomer. Daarom stond er op de weekmarkt op Het Rond in Houten een mobiele fietsenmaker die gratis fietsen nakeek. Het is onderdeel van een campagne om slim reizen te belonen tijdens wegwerkzaamheden aan de A12.

Reparaties voert docent-fietsenmaker Roel Weijers niet uit. Maar, zegt hij: een algehele check doet de fietsenmaker niet als je hem langsbrengt. Of het kost een hoop tijd en is dus kostbaar. Weijers kijkt de fietsen na op verlichting, remmen, ketting en banden en adviseert mensen. Naast Houten staat hij nog op de weekmarkten in Zeist, Doorn, Driebergen, Scherpenzeel, Renswoude en Woudenberg.

Wanneer is een fiets goedgekeurd?

Wegwerkzaamheden tussen juni en september
Door werkzaamheden van Rijkswaterstaat aan de A12 en andere wegen rond Utrecht krijgen veel reizigers te maken met extra reistijd. Doordeweeks zijn minder rijstroken beschikbaar en in meerdere weekenden wordt de A12 volledig afgesloten. Weggebruikers moeten rekening houden met extra reistijd die kan oplopen tot meer dan een uur. Op de site van Rijkswaterstaat is te zien in welke perioden welke weggedeelten precies zijn afgesloten.

Goedopweg, een samenwerkingsverband tussen overheden en bedrijven in de regio Utrecht, lanceerde de Slim Reizen Challenge. Deelnemers kunnen sparen voor ‘aantrekkelijke beloningen’, zoals kans op een NS-abonnement. “Werk een dag thuis, reis buiten de spits, pak de trein of stap op de fiets”, ziet Goedopweg als slim reizen. Mensen kunnen hun punten bijhouden in de Reisrewards-app of via Verkeersverwachtingen.nl. Via die site zien deelnemers ook hoe ze files mijden.

Foto en video: Meike van Eijndthoven

Heb jij nieuws uit de regio of een tip? Mail ons op redactie@omroeplekstroom.nl.

Bericht delen

Facebook
Twitter
LinkedIn
WhatsApp

Meer nieuws

Actuele video

YouTube player

Rondom Lekstroom

Live op de radio

Podcast

Werken bij de omroep?

Meest gelezen deze week

Vertrokken raadsleden: ‘Opstappen doe je niet zomaar’

LOPIK – De twee raadsleden die Hart voor Lopik verlieten, deden dat pas na een lang proces. Ze voelden zich niet gehoord en onprettig. Dat zegt Françoise Verhoef, fractieleider van VVD-Lopik. “Uiteindelijk vroegen ze mij om een open gesprek, waar ze wilden vertellen waar ze mee zaten. Dat leidde tot

Lees verder »

ik heb een

TIP voor de redactie

Nieuws voortaan ook via onze app?

DOWNLOAD ONZE APP

Wil je als eerste op de hoogte zijn van het nieuws in je regio, download dan onze nieuwsapp.
 Naast het laatste nieuws ook veel andere nuttige zaken.
Luister naar onze radio, bekijk onze video’s en nog veel meer.

Stuur een bericht aan de radiostudio

Ik heb en vraag of verzoek

Ja, ik wil vrijwilliger worden bij omroep Lekstroom

Stuur mij een intake formulier

video
play-sharp-fill