460 inwoners van Lopik tekenen petitie voor een tweede supermarkt

LOPIK – Er is maar één supermarkt in Lopik en dat vinden de inwoners niet genoeg. In andere plaatsen in de buurt, zoals Montfoort en Oudewater, zijn wel meerdere supermarkten. En dat terwijl deze plaatsen minder inwoners hebben dan Lopik. Inwoner Paula Helderman startte een petitie, die 460 keer werd ondertekend.

Paula vertelt dat bijna iedereen die ze kent inmiddels boodschappen doet buiten Lopik, zo ook zij en haar man. In de ene supermarkt die er wel is, zijn de prijzen namelijk erg hoog en zijn er vaak lege schappen. “Als ik bijvoorbeeld onverwacht visite krijg en even crackertjes wil halen, dan is er soms alleen nog het dure merk”, zegt ze. Eén winkel kan ook moeilijk voldoen aan alle behoeften, zoals voor mensen die biologisch eten willen.

“Lopik is nu erg kwetsbaar”, zegt Paula. “Als er bijvoorbeeld leveringsproblemen zijn, kunnen sommige ouderen en mensen zonder auto niet aan hun boodschappen komen.” Daarom moet er volgens Paula een tweede supermarkt komen in het dorp.

Voordelen
Volgens Paula zou de komst van een tweede supermarkt veel voordelen hebben. Zo zou de concurrentie goed zijn om de ondernemers scherp te houden en de prijzen zo laag mogelijk. Ook zou het de CO2-uitstoot verminderen, want mensen hoeven niet meer naar omliggende plaatsen te rijden voor hun boodschappen. Daarnaast wordt er met een extra supermarkt meer werkgelegenheid gecreëerd voor jongeren. Een tweede supermarkt geeft mensen ook een keus, want er zijn meer mogelijkheden.

Langs bij het gemeentehuis
Vrijdag heeft Paula de petitie aangeboden aan de wethouder en beleidsadviseur Economie, Toerisme & Recreatie. “Het was een positief gesprek en ze waren het er mee eens dat een tweede supermarkt nodig is”, zegt Paula. Ze is ook uitgenodigd om de komende tijd een paar vergaderingen bij te wonen waar ze met input mag komen. “Ik hoop dat het gaat lukken.”

De locatie
Voor een locatie van een eventuele tweede supermarkt zijn er verschillende mogelijkheden. “Het beste zou natuurlijk zijn dat de winkel in de kern van Lopik komt, bij de andere supermarkt in de buurt, dat is ook zo in de omliggende plaatsen en dat loopt goed.”

Foto: Paula Helderman

Heb jij nieuws uit de regio of een tip? Mail ons op redactie@omroeplekstroom.nl.

Bericht delen

Facebook
Twitter
LinkedIn
WhatsApp

Meer nieuws

Actuele video

YouTube player

Rondom Lekstroom

Live op de radio

Podcast

Werken bij de omroep?

Meest gelezen deze week

Overledene gevonden in park Oudegein 

NIEUWEGEIN – In het water van park Oudegein aan het Parkhout is zaterdagochtend rond 6.00 uur een overleden persoon aangetroffen. Een voorbijganger zag dat en belde meteen de politie. Meerdere hulpdiensten kwamen met spoed ter plaatse.  Omdat niet duidelijk was of de persoon te water overleden was kwamen een ambulance, brandweer en de politie. Ook een traumahelikopter was onderweg, maar later

Lees verder »

ik heb een

TIP voor de redactie

Nieuws voortaan ook via onze app?

DOWNLOAD ONZE APP

Wil je als eerste op de hoogte zijn van het nieuws in je regio, download dan onze nieuwsapp.
 Naast het laatste nieuws ook veel andere nuttige zaken.
Luister naar onze radio, bekijk onze video’s en nog veel meer.

Stuur een bericht aan de radiostudio

Ik heb en vraag of verzoek

Ja, ik wil vrijwilliger worden bij omroep Lekstroom

Stuur mij een intake formulier

video
play-sharp-fill