Aanpak M.A. Reinaldaweg: verplaatsing knelpunt en rotondes worden T-splitsingen 

LOPIK – De kogel is door de kerk: de provincie gaat ruim 23 miljoen euro investeren in het verkeersveilig maken van de M.A. Reinaldaweg (N210). Deze weg in Lopik-Oost is al jaren een knelpunt voor verkeer en veiligheid. Vooral het kruispunt met de Lopikerweg Oost, beter bekend als kruispunt Graaf, zorgt in de spits regelmatig voor files en moet qua verkeersveiligheid verbeterd worden. 

Samen met de gemeente Lopik en een klankbordgroep heeft de provincie verschillende oplossingen onderzocht. Op basis daarvan is een breed gedragen ontwerp gemaakt. Jeffrey Tijdhof van de Provincie: “Het houdt rekening met de omgeving, verkeersveiligheid, leefbaarheid, doorstroming, landschappelijke inpassing en kosten. Als eerste wordt het kruispunt Graaf 150 meter naar het noorden verplaatst. Verkeer van en naar de Lopikerweg Oost wordt met een aparte route gescheiden van het doorgaande verkeer. 

T-splitsingen
Vervolgens worden van twee rotondes T-splitsingen gemaakt: met de N204 en met de Copenweg. De parallelweg wordt grotendeels fietspad. Bij de nieuwe kruising komen goede overstapmogelijkheden voor de bussen en nieuwe fietsenstallingen. Oversteekplaatsen voor fietsen en voetgangers worden veiliger gemaakt. 

Vervolg
De volgende stap in dit project is de landschappelijke inpassing en groenvoorzieningen. Nu eerst neemt de provincie formele stappen om de maatregelen te kunnen uitvoeren. Denk daarbij aan de aankoop van grond en het doorlopen van de ruimtelijke procedures. Verder neemt men verkeersbesluiten en vraagt de nodige vergunningen aan. Het project zal naar verwachting tussen 2028 en 2029 worden uitgevoerd. 

Foto: Provincie Utrecht 

Heb jij nieuws uit de regio of een tip? Mail ons op redactie@omroeplekstroom.nl.

Bericht delen

Facebook
Twitter
LinkedIn
WhatsApp

Meer nieuws

Actuele video

YouTube player

Rondom Lekstroom

Live op de radio

Podcast

Werken bij de omroep?

Meest gelezen deze week

Overledene gevonden in park Oudegein 

NIEUWEGEIN – In het water van park Oudegein aan het Parkhout is zaterdagochtend rond 6.00 uur een overleden persoon aangetroffen. Een voorbijganger zag dat en belde meteen de politie. Meerdere hulpdiensten kwamen met spoed ter plaatse.  Omdat niet duidelijk was of de persoon te water overleden was kwamen een ambulance, brandweer en de politie. Ook een traumahelikopter was onderweg, maar later

Lees verder »

ik heb een

TIP voor de redactie

Nieuws voortaan ook via onze app?

DOWNLOAD ONZE APP

Wil je als eerste op de hoogte zijn van het nieuws in je regio, download dan onze nieuwsapp.
 Naast het laatste nieuws ook veel andere nuttige zaken.
Luister naar onze radio, bekijk onze video’s en nog veel meer.

Stuur een bericht aan de radiostudio

Ik heb en vraag of verzoek

Ja, ik wil vrijwilliger worden bij omroep Lekstroom

Stuur mij een intake formulier

video
play-sharp-fill