Aanpak relschoppers: ‘Uitspreken, aanspreken en aangifte doen’

IJSSELSTEIN – De IJsselsteinse gemeenteraadsleden hebben zoveel grensoverschrijdende bedreigingen over zich heen gekregen dat ze met elkaar afgesproken hebben hoe ze daarmee omgaan. Burgemeester Ester Weststeijn: “We volgen een drietrapsraket: eerst uitspreken, dan aanspreken en dan aangifte doen.” Ondanks alle ophef blijft de hele gemeenteraad achter het besluit staan om een crisisnoodopvang voor vluchtelingen te realiseren.

“Eerst benoemen we dat iemand grensoverschrijdend taalgebruik hanteert”, vertelde burgemeester Weststeijn tijdens de raadsvergadering deze week. “Als dat niet helpt spreken we de persoon aan op het onacceptabele taalgebruik. Als het ook nog over persoonlijke beledigingen en haatzaaierij gaat doen we aangifte. Het maakt niet uit of die uitingen live, online of op spandoeken zijn. Daar is het recht heel duidelijk in.”

Lessen geleerd
Het IJsselsteinse bestuur leerde de afgelopen weken niet alleen hoe ze met relschoppers om moeten gaan, ook kregen ze een spoedcursus communicatie. Die had veel beter moeten gaan. Joeri Eijzenbach (D66): “Vorige week zaten we om de tafel met een groep IJsselsteiners die het zat waren om weggezet te worden als geweldplegende relschoppers. Ze hebben zorgen en willen horen wat daarmee gedaan wordt. Het proces rond het besluit tot noodopvang had veel beter gekund.” Samen met PRO, ChristenUnie en het CDA diende hij twee moties in: over een warm welkom voor vluchtelingen en dat het proces rond zo’n besluit beter had moeten verlopen.

Liever een debat
Helga Boterman (LDIJ): “We hebben verwensingen over ons heen gekregen die ik in m’n stoutste dromen nog niet voor kan stellen. Dit is het gevolg van landelijke politieke keuzes. Juist daarom had het lokale proces veel zorgvuldiger moeten verlopen. Hier willen we graag een debat over. Om die reden zijn we tegen de moties.” Luuk Nagtegaal (VVD): “Het indienen van moties vinden we niet de juiste manier om dit te bespreken. Dit komt veel beter tot z’n recht in een debat.” Toch steunde deze partij de moties wel. Wethouder Edwin Tas: “We hebben de bewoners beloofd om regelmatig te informeren. Ook gaan we met een klankbordgroep werken. Daarna volgt een evaluatie, waarin we lessen leren over hoe we dit in de toekomst aan moeten pakken.”

Foto: Stadhuis van IJsselstein

Heb jij nieuws uit de regio of een tip? Mail ons op redactie@omroeplekstroom.nl.

Bericht delen

Facebook
Twitter
LinkedIn
WhatsApp

Meer nieuws

Actuele video

YouTube player

Rondom Lekstroom

Live op de radio

Podcast

Werken bij de omroep?

Meest gelezen deze week

Overledene gevonden in park Oudegein 

NIEUWEGEIN – In het water van park Oudegein aan het Parkhout is zaterdagochtend rond 6.00 uur een overleden persoon aangetroffen. Een voorbijganger zag dat en belde meteen de politie. Meerdere hulpdiensten kwamen met spoed ter plaatse.  Omdat niet duidelijk was of de persoon te water overleden was kwamen een ambulance, brandweer en de politie. Ook een traumahelikopter was onderweg, maar later

Lees verder »

ik heb een

TIP voor de redactie

Nieuws voortaan ook via onze app?

DOWNLOAD ONZE APP

Wil je als eerste op de hoogte zijn van het nieuws in je regio, download dan onze nieuwsapp.
 Naast het laatste nieuws ook veel andere nuttige zaken.
Luister naar onze radio, bekijk onze video’s en nog veel meer.

Stuur een bericht aan de radiostudio

Ik heb en vraag of verzoek

Ja, ik wil vrijwilliger worden bij omroep Lekstroom

Stuur mij een intake formulier

video
play-sharp-fill