NIEUWEGEIN – Ze wonen en werken beiden in Nieuwegein en doen veel vrijwilligerswerk. Ann de Vries en Paula van Elst vonden het hoog tijd hun organisatievaardigheden in te zetten om Swim to Fight Cancer naar Nieuwegein te halen. Wat Ann en Paula betreft is dit de eerste stap richting iets groters.
Het jaarlijkse zwemevenement wordt in meerdere steden gehouden. Ze halen geld voor kankeronderzoek. In Utrecht of de Lekstroomregio was het nog niet. Dat moet anders, dachten Ann en Paula. Ze kwamen elkaar tegen op Fort Jutphaas tijdens NLdoet, een landelijke vrijwilligersactie. Ann had toen al een lijntje uitgegooid richting Fight Cancer om het evenement in Nieuwegein te organiseren. Paula: “We dachten: waarom bundelen we onze krachten niet en gaan we samen die kar trekken?”
Burgemeester
In burgemeester Marijke van Beukering vonden ze al snel een medestander. Ze vroegen haar of ze ambassadeur wil worden. “Ze zei zonder enige twijfel: ja.” De burgemeester laat in een persbericht weten: “Ik ben blij dat Nieuwegein nu ook meedoet en ik hoop dat veel mensen, net als ik, 12 september, voor dit goede doel meezwemmen.”
Het zwemmen gebeurt bij Museumwerf Vreeswijk. Paula: “De locatie moet schoon zijn en veilig. En er moeten faciliteiten zijn: een steiger om het water in en uit te komen, een plek om mensen te ontvangen en te laten omkleden.”
Volgende stap
Mensen kunnen zich individueel of als team inschrijven. Je kunt kiezen uit 500 meter, 1 of 2 kilometer zwemmen in open water. “Met 150 deelnemers zijn we heel tevreden”, vertelt Paula. Ze hoopt dat het een jaarlijks terugkerend feest wordt dat verder gaat groeien. Hun grote wens is volgend jaar een tweede stap te maken: een wandelevenement van Fight Cancer waar ook patiënten bij betrokken zijn.
Ann zwemt als zwemliefhebber regelmatig in open water. Paula kan er goed mee leven dat ze als organisator zelf niet mee kan zwemmen. “Koud, nat, vies en ik krijg er oorontsteking van. De gedachte alleen al”, verzucht ze lachend.
Foto: Swim to Fight Cancer














