IJSSELSTEIN – Burgemeester Ester Westeijn heeft Het Compliment uitgereikt aan Ben van Maurik. Hij kreeg de erkenning van de gemeente IJsselstein voor zijn werkzaamheden als coördinator voor de dierenambulance.
Zijn gezin zat in het complot, zodat Van Maurik op 19 mei volstrekt overdonderd werd door het bezoek van de hoogwaardigheidsbekleders bij hem thuis. Met het glaskunstwerkje en bijbehorende oorkonde spreekt de gemeente IJsselstein waardering uit aan een bewoner of organisatie voor een bijzondere verdienste of prestaties voor IJsselstein.
Kittens in huis
Bestuurders en collega’s roemen zijn inzet; Van M
aurik werkte ruim tien jaar met hart en ziel voor de dierenambulance. Hij bouwde onder meer het netwerk van partners op, zoals dierenartsen. Als het nodig was, pakte hij zelf een dienst op die hij niet in kon vullen. Ook tijdens feestdagen en in het weekend stond hij klaar, want een goede bezetting stond bij hem voorop. Tegelijkertijd leerde Ben kinderen en jongeren over dierenwelzijn door presentaties op scholen te geven.
Dat hij persoonlijk zeer betrokken was, bleek ook wel uit het feit dat hij soms zelf kittens in huis nam, als ze te kwetsbaar waren om naar het asiel te gaan. Het diertje werd persoonlijk gevoerd met de fles en verzorgd, totdat het weer op eigen pootjes kon staan.
Voor de eigenaren
Ook voor de eigenaren had Van Maurik aandacht. “Als de verdrietige eigenaar van een overleden poes bij hem aanklopte, stond hij altijd klaar”, zegt zijn dochter. Hij vertelde op welke manieren ze afscheid konden nemen en stond ook enige tijd na het overlijden nog klaar om vragen te beantwoorden.
Het kunstwerk Het Compliment is gebaseerd op de natuur en werd ontworpen door Angenelle Thijssen.
Kijk ook ons artikel en video over de dierenambulance.
Foto’s: Kees Komduur














