REGIO LEKSTROOM – Tijdens de Nationale Molendagen draaien bijna alle molens in Nederland. Ook zijn ruim 950 molens open voor bezoek. Er zijn een paar molens met een rijke geschiedenis uit onze regio bij

Cabauwse Molen, Lopik
De Cabauwse Molen was de eerste molen in Lopik en deed meer dan vijfhonderd jaar dienst; op Tweede Paasdag 1454 startte de molen en werd vervolgens ingezet tot 1972. In oktober 1772 brandde de eerste versie van de molen af. Er was weinig tijd om te herbouwen, want op 1 mei moesten de koeien naar buiten en de molen werd gebruikt om het land droog te malen. Voor 7.149 gulden klaarde timmerman Antonie de Lith de klus.
In 2019 volgde nog een restauratie en werd de molen verfraaid. Hij is ook de enige die nog rest van de ooit gebouwde molens op die plek, de molens die er naast stonden zijn verdwenen.
Dit weekend kun je terecht voor het uitgebreid verhaal over de geschiedenis: waarom en waarvoor is hij er gekomen en hoe was het leven rondom de molen. Ook is er een speurtocht voor kinderen.

Molen De Windotter, IJsselstein
Op de plaats van de huidige molen De Windotter stond vermoedelijk al in de zestiende eeuw een ‘standerdmolen’, oftewel een rechthoekig, eikenhouten bovenhuis, dat in zijn geheel draait om een ‘standerd.’ Omdat hout in de loop der eeuwen vergaat, verstrekte Maria Louise van Hessen-Kassel, weduwe van stadhouder Johan Willem Friso en barones van IJsselstein in 1732 een lening aan het stadsbestuur. Daarmee werd de huidige stenen stellingkorenmolen gefinancierd.
Op zaterdag kun je tijdens een van de rondleidingen zelf de molen op met de molenaar. Buiten worden pannenkoeken gebakken die je tegen een kleine vergoeding mag opsmikkelen.

Poldermolen Oudegein, Natuurkwartier Nieuwegein
‘Ao 1534 worden geset een watermolen int oude Geyn aende Yssel’. Aldus een kroniek van pater Johannes Buysling uit 1584. De betreffende molen werd twee keer vernieuwd en kreeg in de 17e eeuw het uiterlijk dat we vandaag de dag nog herkennen. Tot 1945 zorgde deze molen bijna drie eeuwen voor bemaling.
Betrokken inwoners en ondernemers in Nieuwegein zorgden ervoor dat de ondertoren in 2003 naar een nieuwe plek verhuisde bij de kinderboerderij IJsselstee. In 2006 kwam er een bovenhuis op en kon de molen weer draaien.
Op zondag 10 mei wordt gedemonstreerd hoe de molen werkt: de molen wordt op de wind gezet, zeilen worden erop gelegd en als er voldoende wind staat, kan er gemalen worden. Als het weer dus meewerkt, kunnen mensen meehelpen. Ook zijn er rondleidingen.














