Boeren kunnen subsidie krijgen voor natuurvriendelijke investeringen

REGIO LEKSTROOM – Deze regio is een belangrijk gebied voor weidevogels. De provincie geeft daarom subsidie aan boeren die maatregelen voor weidevogelbescherming nemen. Voorheen werd alleen subsidie gegeven voor het beheer.

“De weidevogelvereniging komt in het voorjaar altijd paaltjes bij de nesten van de vogels zetten,” vertelt melkveehouder Van Rooijen uit Houten. “De Kievit, Tureluur, Grutto, Ekster: al die vogels maken hun nest in het hoge gras. Om te voorkomen dat ze met het maaien vernield worden, markeren de vrijwilligers ze.” Toch blijkt dat niet genoeg om het weidevogelbestand op niveau te houden.

Investeren
Sinds vorig jaar geeft de provincie extra steun aan agrariërs die zich voor natuur zoals weidevogels inzetten. Zij kunnen dankzij de regeling investeringen doen zoals de aanleg van plas-drasgebieden met bijbehorende pompen, maatregelen tegen roofdieren (zoals vossenrasters) en apparatuur voor het monitoren van weidevogelpopulaties. De subsidieregeling ‘Niet productieve investeringen landbouw’ is onderdeel van het Europese Gemeenschappelijk Landbouwbeleid (GLB). De subsidie is bedoeld voor landbouwers, agrarische collectieven, landbouworganisaties en organisaties voor landschapsbeheer.

Alles vergoed
De regeling is een aanvulling op het agrarisch natuur- en landschapsbeheer (ANLb), die alleen het beheer financiert. Voor effectief beheer van natuur en landschap zijn echter ook concrete maatregelen nodig die geld kosten. Via deze subsidie is het mogelijk om deze investeringen te doen. Zo kunnen agrariërs en collectieven hun natuur- en landschapsbeheer niet alleen uitvoeren, maar ook verbeteren en uitbreiden.

Foto: Provincie Utrecht

Heb jij nieuws uit de regio of een tip? Mail ons op redactie@omroeplekstroom.nl.

Bericht delen

Facebook
Twitter
LinkedIn
WhatsApp

Meer nieuws

Actuele video

YouTube player

Rondom Lekstroom

Live op de radio

Podcast

Werken bij de omroep?

Meest gelezen deze week

Vertrokken raadsleden: ‘Opstappen doe je niet zomaar’

LOPIK – De twee raadsleden die Hart voor Lopik verlieten, deden dat pas na een lang proces. Ze voelden zich niet gehoord en onprettig. Dat zegt Françoise Verhoef, fractieleider van VVD-Lopik. “Uiteindelijk vroegen ze mij om een open gesprek, waar ze wilden vertellen waar ze mee zaten. Dat leidde tot

Lees verder »

ik heb een

TIP voor de redactie

Nieuws voortaan ook via onze app?

DOWNLOAD ONZE APP

Wil je als eerste op de hoogte zijn van het nieuws in je regio, download dan onze nieuwsapp.
 Naast het laatste nieuws ook veel andere nuttige zaken.
Luister naar onze radio, bekijk onze video’s en nog veel meer.

Stuur een bericht aan de radiostudio

Ik heb en vraag of verzoek

Ja, ik wil vrijwilliger worden bij omroep Lekstroom

Stuur mij een intake formulier

video
play-sharp-fill