NIEUWEGEIN – In een brandbrief aan de gemeenteraad trekt Wijkplatform Doorslag aan de bel over de bouwplannen aan het Kauwenhof. Nu de Lidl daar weg is wordt het gebied herontwikkeld. Volgens de buurt is er straks te weinig ruimte voor gezondheidscentrum De Roerdomp. “Zorg mag niet uit onze wijk verdwijnen.”
In 2024 tekenden de gemeente en gezondheidscentrum De Roerdomp een overeenkomst om het gebied gezamenlijk te ontwikkelen. Het plan is om er woningbouw, een buurtcentrum, een apotheek en een nieuw gezondheidscentrum te realiseren. Ook krijgt cafetaria Sabina mogelijk een nieuwe plek in de plannen. Daar wordt sindsdien een projectontwikkelaar voor gezocht. “Hierover waren gesprekken met Knarrenhof”, vertelt Nel Meijer, voorzitter van het wijkplatform. “We begrepen dat die op niets zijn uitgelopen. Het gevolg is dat het door iedereen gewenste multifunctionele pand niet zal worden gerealiseerd.”
Teleurgesteld
“We zijn bijzonder teleurgesteld in de nu ontstane situatie”, aldus Meijer. “De Roerdomp is een stichting, we vragen ons af of ze wel zelf een nieuw multifunctioneel pand kan bouwen. Het is onacceptabel als op termijn de eerstelijnszorg uit de wijk verdwijnt.” Deze conclusie trekt het wijkplatform uit een raadsbrief, waarin het college van b&w aan de gemeenteraad meldt dat de samenwerkingsovereenkomst met de Knarrenhof ontbonden is.
Nog niet eens
Stefanie Bloemendal-Hol, directeur-bestuurder gezondheidscentrum De Roerdomp: “Wij werken net als de gemeente aan de herontwikkeling van het gebied waar ons gezondheidscentrum onderdeel van is. De bedoeling van ons allemaal is, om er een voorziening te maken in de combinatie van zorg-welzijn-wonen, maar ook ontmoeten in de wijk. We zijn het op dit moment nog niet eens over hoe we dit het beste kunnen doen.”
Foto: gezondheidscentrum De Roerdomp














