Brandbrief over bouwplannen Kauwenhof: ‘Er mag geen zorg uit onze wijk verdwijnen’

NIEUWEGEIN – In een brandbrief aan de gemeenteraad trekt Wijkplatform Doorslag aan de bel over de bouwplannen aan het Kauwenhof. Nu de Lidl daar weg is wordt het gebied herontwikkeld. Volgens de buurt is er straks te weinig ruimte voor gezondheidscentrum De Roerdomp. “Zorg mag niet uit onze wijk verdwijnen.” 

In 2024 tekenden de gemeente en gezondheidscentrum De Roerdomp een overeenkomst om het gebied gezamenlijk te ontwikkelen. Het plan is om er woningbouw, een buurtcentrum, een apotheek en een nieuw gezondheidscentrum te realiseren. Ook krijgt cafetaria Sabina mogelijk een nieuwe plek in de plannen. Daar wordt sindsdien een projectontwikkelaar voor gezocht. “Hierover waren gesprekken met Knarrenhof”, vertelt Nel Meijer, voorzitter van het wijkplatform. “We begrepen dat die op niets zijn uitgelopen. Het gevolg is dat het door iedereen gewenste multifunctionele pand niet zal worden gerealiseerd.”

Teleurgesteld
“We zijn bijzonder teleurgesteld in de nu ontstane situatie”, aldus Meijer. “De Roerdomp is een stichting, we vragen ons af of ze wel zelf een nieuw multifunctioneel pand kan bouwen. Het is onacceptabel als op termijn de eerstelijnszorg uit de wijk verdwijnt.” Deze conclusie trekt het wijkplatform uit een raadsbrief, waarin het college van b&w aan de gemeenteraad meldt dat de samenwerkingsovereenkomst met de Knarrenhof ontbonden is.

Nog niet eens
Stefanie Bloemendal-Hol, directeur-bestuurder gezondheidscentrum De Roerdomp: “Wij werken net als de gemeente aan de herontwikkeling van het gebied waar ons gezondheidscentrum onderdeel van is. De bedoeling van ons allemaal is, om er een voorziening te maken in de combinatie van zorg-welzijn-wonen, maar ook ontmoeten in de wijk. We zijn het op dit moment nog niet eens over hoe we dit het beste kunnen doen.”

Foto: gezondheidscentrum De Roerdomp

Heb jij nieuws uit de regio of een tip? Mail ons op redactie@omroeplekstroom.nl.

Bericht delen

Facebook
Twitter
LinkedIn
WhatsApp

Meer nieuws

Actuele video

YouTube player

Rondom Lekstroom

Live op de radio

Podcast

Werken bij de omroep?

Meest gelezen deze week

Vertrokken raadsleden: ‘Opstappen doe je niet zomaar’

LOPIK – De twee raadsleden die Hart voor Lopik verlieten, deden dat pas na een lang proces. Ze voelden zich niet gehoord en onprettig. Dat zegt Françoise Verhoef, fractieleider van VVD-Lopik. “Uiteindelijk vroegen ze mij om een open gesprek, waar ze wilden vertellen waar ze mee zaten. Dat leidde tot

Lees verder »

ik heb een

TIP voor de redactie

Nieuws voortaan ook via onze app?

DOWNLOAD ONZE APP

Wil je als eerste op de hoogte zijn van het nieuws in je regio, download dan onze nieuwsapp.
 Naast het laatste nieuws ook veel andere nuttige zaken.
Luister naar onze radio, bekijk onze video’s en nog veel meer.

Stuur een bericht aan de radiostudio

Ik heb en vraag of verzoek

Ja, ik wil vrijwilliger worden bij omroep Lekstroom

Stuur mij een intake formulier

video
play-sharp-fill