Column: Generatiekloof 

In deze laatste zomercolumn geeft één van onze verslaggevers zijn/haar kijk op een bepaald onderwerp. Ditmaal gaat het over verschillende generaties en verschillende manieren van in het leven staan. 

Ik ben van generatie X, geboren voor 1980. Mijn generatiegenoten en ik staan bekend om een hoog arbeidsethos. Toen ik van school kwam en voor een krant ging werken, was ik de enige in mijn familie- en vriendenkring die dat niet fulltime deed. Daar werd ik flink over bekritiseerd, want je hoorde je steentje bij te dragen aan de maatschappij door fulltime te werken. Ik zei dan altijd: ik werk om te leven, en leef niet om te werken! 

In mijn eerste baan vond ik het machtig interessant om de technologische ontwikkelingen van dichtbij mee te maken. Mijn eerste artikel typte ik op een typemachine. De zetter zette alle letters in de zetmachine, die er drukplaten van maakte: platen waar de woorden ingeprint waren. Zoiets als braille. De drukkerij draaide de platen langs inkt, waarna de tekst op papier gedrukt werd. Na een tijdje mailden we alles naar de drukkerij, waar een team alles in de computer op de juiste plek op de pagina’s zette. Binnen een paar jaar deed ik dat ook al zelf, op de redactie. Nog later kon ik het gewoon vanuit huis doen. 

Mijn kinderen zijn van de generatie Z, na 2000 geboren. Zij nemen ontslag als het werk hen niet aanstaat. En hebben dan binnen een maand een andere baan, waar ze ook rustig na een paar maanden weer ontslag nemen. Het leven draait allang niet meer om werk. Het draait om ervaringen opdoen. Het leven moet léuk zijn. Het verschil wordt duidelijk op de redactie van deze omroep. M’n collega’s en ik van generatie X doen elke dag wel iets voor de omroep. Want nieuws ontstaat als er iets gebeurt, niet alleen op maandag of dinsdag overdag. Dat geldt niet voor de collega’s van generatie Z. Zij werken één of twee dagen per week, van negen tot vijf. Andere dagen doen ze andere dingen die ze leuk vinden. Alleen na overleg, liefst ver van tevoren, willen ze ’s avonds of in het weekend iets doen. 

Ze hebben gelijk. Als je de taken goed verdeeld, is het helemaal niet nodig dat generatie X ’s avonds en in het weekend nog van alles voor de omroep doet. Iedereen leest het nieuws toch pas als ie tijd heeft om op de telefoon te kijken. Wat vandaag niet afkomt, kun je ook morgen afmaken. Toch lukt mij dat in de praktijk niet. In de loop der jaren is er bij mij diep ingesleten dat ik een ‘scoop’ wil hebben. Ik kan het niet laten om elke dag het nieuws even te checken. Gevalletje generatiekloof. 

Heb jij nieuws uit de regio of een tip? Mail ons op redactie@omroeplekstroom.nl.

Bericht delen

Facebook
Twitter
LinkedIn
WhatsApp

Meer nieuws

Actuele video

YouTube player

Rondom Lekstroom

Live op de radio

Podcast

Werken bij de omroep?

Meest gelezen deze week

Overledene gevonden in park Oudegein 

NIEUWEGEIN – In het water van park Oudegein aan het Parkhout is zaterdagochtend rond 6.00 uur een overleden persoon aangetroffen. Een voorbijganger zag dat en belde meteen de politie. Meerdere hulpdiensten kwamen met spoed ter plaatse.  Omdat niet duidelijk was of de persoon te water overleden was kwamen een ambulance, brandweer en de politie. Ook een traumahelikopter was onderweg, maar later

Lees verder »

ik heb een

TIP voor de redactie

Nieuws voortaan ook via onze app?

DOWNLOAD ONZE APP

Wil je als eerste op de hoogte zijn van het nieuws in je regio, download dan onze nieuwsapp.
 Naast het laatste nieuws ook veel andere nuttige zaken.
Luister naar onze radio, bekijk onze video’s en nog veel meer.

Stuur een bericht aan de radiostudio

Ik heb en vraag of verzoek

Ja, ik wil vrijwilliger worden bij omroep Lekstroom

Stuur mij een intake formulier

video
play-sharp-fill