De verslaggevers van Omroep Lekstroom zijn de hele week in de regio te vinden om het nieuws te verslaan. Daarbij maken ze nog veel meer mee. Deze zomer kunt u wekelijks in deze column lezen wat dat zoal is.
Natuurlijk laat ik me niet oplichten. Zo naïef ben ik niet. Een telefoontje van iemand die vraagt: ‘do you speak englisch’? Ik zeg No en hang op. Een mailtje uit Afrika dat zegt dat ik een miljoen gewonnen heb? Ik verwijder het meteen. De laatste tijd belt er soms een computerstem, die vraagt of ik vrienden wil worden op whatsapp. Wat daar de bedoeling van is, vraag ik me wel af. Toch maar niet gedaan. Dus toen ik weer eens aan het googlen was naar achtergrondinformatie voor een artikel, gleed mijn oog automatisch even naar de nieuwsberichten die er altijd onder staan. Meestal overgenomen van landelijke nieuwssites. Dit keer stond er iets interessants: een nieuwe AI-gestuurde beleggingsmethode, die veel meer rendement opleverde dan gewone beleggingsmaatschappijen. Klonk logisch. AI kan binnen seconden alle koersen van alle bedrijven in de hele wereld met elkaar vergelijken.
Ik klikte door en kwam op een professionele website, waar ik mijn telefoonnummer in moest vullen. Meteen werd ik gebeld. Een beleefde mannenstem vroeg in perfect Nederlands of ik interesse had in een proef. Als ik iets meer dan honderd euro overmaakte, zou ik dat bedrag binnen een maand verdubbeld hebben. Daarna kon ik er altijd nog meer van maken. Intussen zat ik hun website na te zoeken op recensies. Die waren allemaal positief. Ik besloot het bedrag over te maken. Maar toen ging er iets mis. Mijn bank weigerde de transactie. “Oh, dat gebeurt wel vaker”, zei de stem. “Dan gaan we het gewoon even op een andere manier proberen.” Dat was voor mij het teken om op te hangen. Pff. Bijna opgelicht.
Later die dag ging ik boodschappen doen. Toen ik af wilde rekenen bij de zelfscankassa, lukte dat niet. “Onvoldoende saldo” stond op het scherm. Dat leek me sterk, dus belde ik de bank om te vragen waarom ik niet kon pinnen. Na een kwartier voor schut te hebben gestaan in de supermarkt, kreeg ik iemand aan de lijn. De bank had mijn pas geblokkeerd nadat ik geld naar een dubieuze rekening probeerde over te maken. “Nooit beleggen via een internetpagina”, zei de medewerker. “Dat kunt u het best via uw bank doen.” Dat ben ik niet van plan, gezien mijn ervaring met een woekerpolis…













