LOPIK – Tientallen jaren is muziekvereniging Crescendo bezig om een eigen ruimte te krijgen. De club zwierf rond van jeugdcentrum naar MOB-complex naar kleuterschool. Dit weekend openden ze hun circulaire en zelfgebouwde muziekcentrum. “In het begin hadden we niet eens riolering.”
Het nieuwe Muziekcentrum Crescendo Lopik (MCCL) staat achter het gebouw van jeugdcentrum Hoxemacoa. Eerder repeteerde de vereniging – antikraak – in de oude kleuterschool aan De Akker. Dat werd vorig jaar gesloopt om plaats te maken voor seniorenwoningen. Crescendo wilde zelf iets bouwen en was in gesprek met dansschool ExpresZie! en de Voedselbank om samen op te trekken, maar de wensen bleken te ver uiteen te liggen.
Daarom is de club zelf op zoek gegaan. “We wilden kijken of alles tweedehands te regelen was”, vertelt voorzitter Bas van der Kleijn. “De materialen zijn goedkoper en we hadden met de gemeente afgesproken om zo duurzaam mogelijk te bouwen.” Ze vonden units van een noodziekenhuis die de gemeente Arnhem te koop aanbood. Ze kochten dertien containers en verbouwden die tot één ruimte met verschillende gedeeltes: een concertzaaltje, een bargedeelte en een les- en vergaderruimte.
Zelf gebouwd
En dat allemaal zelf gebouwd. De club kreeg veel hulp van de Lopikse gemeenschap. Naast de 35 leden klusten vrienden, familie en kennissen mee. Lokale ondernemers sponsorden materialen en werkten kosteloos mee. Door personeelskrapte bij installatiebedrijven liet elektra, water en riolering langer op zich wachten. Tot die tijd konden ze gebruikmaken van de toiletten bij Hoxemacoa.
Duizenden euro’s duurder
Sinds zaterdag is het gebouw officieel open. Toch is het project nog niet volledig afgerond. De vereniging kreeg zonnepanelen geschonken van Ruud Borst Transport. Maar om ze in gebruik te nemen, zijn een omvormer en een accu nodig. Daarvoor heeft de club geen geld. Dat komt doordat de leges (kosten van een vergunning) een stuk hoger uitvielen dan begroot. De gemeente deelde het project in BOPA C3 in – een vergunning als een stuk grond een volledig nieuwe bestemming krijgt – waarvoor de kosten duizenden euro’s hoger zijn dan bij BOPA C2.
De vereniging stuurde daarom een brief aan de gemeenteraad. Daarin vraagt ze om een extra subsidie om de laatste kosten te dekken. Daar is €10.000 voor nodig. De gemeenteraad bespreekt het voorstel dinsdagavond in de vergadering.
Foto’s: aangeleverd

















