NIEUWEGEIN – De burgemeester van Nieuwegein kwam er speciaal voor langs: na anderhalf jaar is het project mozaïekbankje van de nieuwe hospice Proxima in de laatste fase. Mensen konden steentjes kopen en daarmee een deel van de verhuizing naar de nieuwe hospice aan de Mondriaanlaan financieren.
“Het is een feit dat in dit pand mensen komen die ziek zijn, en dit bankje biedt een stukje vrolijkheid door de kleuren en het ontwerp”, zei de directeur de hospice Proxima Terminale Zorg, Ineke Aalderink. Samen met burgemeester Marijke van Beukering plaatste zij het allerlaatste steentje op het unieke mozaïekbankje. De burgemeester verwoorde het zo: “Dit bankje staat voor verbinding.”
Iedereen die een steentje kocht, kreeg ook een certificaat, vertelt Hans Adriani. Hij is voorzitter van Stichting Vrienden van Proxima. “Dat laat zien dat je eigenaar bent van een steentje op de bank.”
Kunstwerk
Ook werkten allerlei mensen mee aan het kunstwerk. Kunstenaar Carin Sleurink ontwierp het bankje samen met enkele vrijwilligers van het hospice. Ook droegen tien deelnemers van WIJ 3.0, een zorg- en re-integratieorganisatie in de regio, bij aan het project. “We kregen van Carin tekst en uitleg en daarna zijn we zelf aan de slag gegaan. Het was best veel werk, maar erg leuk om te doen”, zegt Monique, een van de deelnemers van WIJ 3.0.
Het bankje wordt nu gevoegd en tijdelijk opgeslagen totdat het nieuwe hospice klaar is voor gebruik, naar verwachting in het voorjaar van 2027.
Beeld: Stichting Vrienden van Proxima














