▷ Dankzij Rons afkortzaag kan Ben weer meedoen met Rummikub

NIEUWEGEIN – Hij ziet met zijn ene oog nog maar vijf procent, met de andere tien. Ben (80) uit Batau-Noord moest het Rummikubben op de maandagmiddag in het buurtcentrum consequent overslaan. Door zijn slechte zicht kon hij de kleuren niet meer onderscheiden. Maar door de oplossing die wijkcoördinator Ron Belonje bedacht, kan hij weer meedoen.

Hij is vrijwel dagelijks in het buurtcentrum te vinden. “Wanneer ben ik er niet, kan je beter vragen!”, zegt Ben. Zijn zicht holt steeds verder achteruit. Ben is bang dat hij blind wordt. “Het gaat me veel te snel nu.” Z’n televisie heeft hij 1,5 meter voor zich staan, en de ondertiteling lezen lukt amper. “Wennen doet het nooit. Maar ja, je zal wel moeten. Want het gaat niet over.”

Vaste prik op maandagmiddag is de spelletjesmiddag. Bij het sjoelen om 15.00 blinkt Ben uit. Maar voor die tijd zat hij te kijken bij het Rummikubben. “Of ik ging wat te drinken halen voor de mensen tussendoor.” Hij had zich er al bij neergelegd dat hij niet mee kon doen. “Je weet dat je een visuele handicap hebt. Daar kan ik wel moeilijk over doen, maar je moet je er gewoon bij neerleggen. Het is niet anders.”

Wijkcoördinator Ron Belonje ging met zijn afkortzaag aan de slag om een oplossing te maken voor Ben:

Wijkcoördinator Ron Belonje dacht daar anders over. Hij ging met zijn net gekregen afkortzaag aan de slag om een XXL-Rummikubspel te maken. Met het budget dat hij als wijkcoach heeft kocht hij planken en ging hij in de avonden en weekenden aan de slag. “Ik denk dat ik er 40, 50 uur in heb zitten.” Tot groot genoegen van Ben, die nu weer meespeelt.

Foto: Dirk Hooijer

Heb jij nieuws uit de regio of een tip? Mail ons op redactie@omroeplekstroom.nl.

Bericht delen

Facebook
Twitter
LinkedIn
WhatsApp

Meer nieuws

Actuele video

YouTube player

Rondom Lekstroom

Live op de radio

Podcast

Werken bij de omroep?

Meest gelezen deze week

Vertrokken raadsleden: ‘Opstappen doe je niet zomaar’

LOPIK – De twee raadsleden die Hart voor Lopik verlieten, deden dat pas na een lang proces. Ze voelden zich niet gehoord en onprettig. Dat zegt Françoise Verhoef, fractieleider van VVD-Lopik. “Uiteindelijk vroegen ze mij om een open gesprek, waar ze wilden vertellen waar ze mee zaten. Dat leidde tot

Lees verder »

ik heb een

TIP voor de redactie

Nieuws voortaan ook via onze app?

DOWNLOAD ONZE APP

Wil je als eerste op de hoogte zijn van het nieuws in je regio, download dan onze nieuwsapp.
 Naast het laatste nieuws ook veel andere nuttige zaken.
Luister naar onze radio, bekijk onze video’s en nog veel meer.

Stuur een bericht aan de radiostudio

Ik heb en vraag of verzoek

Ja, ik wil vrijwilliger worden bij omroep Lekstroom

Stuur mij een intake formulier

video
play-sharp-fill