NIEUWEGEIN- Hoewel de eindexamens pas een aantal dagen bezig zijn, heeft het Landelijk Actie Komitee Scholieren (LAKS) in Utrecht al ongeveer 26.000 klachten binnen over gemaakte examens. Deze klachten gaan vaak over de lengte of het niveau van de toetsen. Vooral het havo-eindexamen Nederlands was voor veel Utrechtse leerlingen reden om een klacht in te dienen.
“Het Havo-examen Nederlands was echt niet te vergelijken met andere jaren. De teksten waren veel langer en de vraagstelling was anders”, vertelt Senne (16). We spraken haar vlak voor de examens ook. Ook Emilie (17) was kritisch over dit examen: “ik heb zeker een klacht ingediend. Van tevoren werd door docenten gezegd dat het examen vooral zou bestaan uit korte teksten, het tegendeel was waar.” Khalid (18) sluit zich hierbij aan: “ik vind de klachten over Nederlands heel terecht, ik heb zelf ook geklaagd over het niveau en de lengte van het examen.”
Senne heeft daarnaast een klacht ingediend over het havo-examen scheikunde, “ik vond het geen eerlijke weergave van wat we in al deze jaren hebben geleerd.” Ze vertelt dat het voornamelijk over één lastig onderwerp ging.
Naast veel klachten over de inhoud van examens, meldt LAKS dat er ook regelmatig klachten worden ingediend over geluidsoverlast. Zo stoorde Khalid zich aan fluisterende docenten en vertelden Emilie en Senne over telefoons die tijdens het examen afgaan.”
Spanningen
Voorafgaand aan de examenperiode gaven Emilie en Senne aan erg gespannen te zijn. “Tijdens het maken van het examen viel de stress heel erg mee, ik had bijna niet meer door dat ik in die zaal zat”, vertelt Emilie. Wel zorgen de uren na de examens voor de nodige zenuwen. Dan kunnen leerlingen de antwoorden van de toetsen online inzien. “Als het goed is heb ik voor Nederlands een voldoende, maar het nakijken van mijn antwoorden was wel heel spannend,” vertelt Senne. Khalid vertelde voor de examens dat hij geen stress had. Nu hij daadwerkelijk begonnen is, is het een ander verhaal. “De stress is nu wel echt aanwezig”,aldus Khalid.
Tot rust komen
Nadat ze een examen gemaakt heeft, neemt Emilie graag een moment van rust, “ik plof neer op de bank en probeer zo min mogelijk te doen. Leren na zo’n intens examen heeft weinig nut meer.” Senne moet daarentegen direct aan de bak. “Ik ga bijna direct na mijn examens door naar mijn bijbaan, ik werk in de horeca dus dat is ook aardig aanpoten”, vertelt ze.
Komende examens
Voor Emilie zijn haar meest uitdagende vakken nog niet geweest, “het spannendste vind ik bedrijfseconomie en aardrijkskunde. Wel scheelt het dat ik al weet hoe een examen eraan toe gaat, wanneer ik deze lastige vakken heb.” Ook voor Senne moet het moeilijkste examen nog komen: “ik maak me vooral zorgen over wiskunde. Dit is een kernvak en ik moet er daarom maar minimaal een vijf voor halen.” Voor Khalid is wiskunde ook een mogelijk struikelpunt. “Wiskunde is het examen waar ik de meeste stress voor heb, ik heb er ook nog niet zo veel voor gedaan dus moet nog even goed aan de slag”, vertelt hij.














