HOUTEN – Afgelopen week hielden leerlingen van verschillende Houtense scholen een klimaathackathon. Dat houdt in dat ze in groepjes onderzoeken hoe een klimaatprobleem lokaal opgelost kan worden. In Houten ging het onderzoek over hoe de verstening tegen te gaan en meer groen te creëren.
De organisatie lag in handen van de stichting Technotrend, die lespakketten aan scholen aanbiedt over bijvoorbeeld circulaire economie en schone energie. Coördinator Marjolein Pijper: “Het doel is om mensen kennis te laten maken met alle problemen waar we in de wereld tegenaan lopen. Hoe kun je je inzetten om een mooiere wereld mogelijk te maken? We hopen hiermee ook dat meer mensen zich gaan bezighouden met dit belangrijke thema.”
Young Innovators
Deze klimaathackathon stond in het teken van Young Innovators, waar leerlingen innovatieve oplossingen bedenken voor een duurzame toekomst. “We bedachten samen met de leerlingen een manier om Houten groener en duurzamer te maken. Het programma duurde twee dagen, waarin we aan de slag gingen om uit te zoeken welke plekken in Houten echt groener moeten. Dat kan niet zonder de inwoners, dus de eerste dag waren we op het Yuverta college en gingen van daaruit op allerlei plekken in Houten met meetapparatuur aan de slag: hoe heet is het nu in de schaduw en in de zon, hebben bomen en stenen invloed? We stelden vooral ook vragen aan bewoners in de hoop dat die mee zouden gaan denken.
De tweede dag bedachten we op school wat we aan konden passen om dingen te verbeteren. Bijvoorbeeld het bejaardenhuis bij het Rond. Daar vonden de mensen dat er in het hele centrum veel te weinig groen is.” De leerlingen bedachten met hulp van een onderzoeker van de WUR, leraren en een klimaatactivist allerlei oplossingen. Bijvoorbeeld door er basisschoolleerlingen bij gaan halen, die statiegeldflessen gaan verzamelen om aan geld te komen voor onderhoud. En mensen uit de buurt vinden die eraan mee willen doen. Een groep had bedacht dat ze dan een plant kregen als dank, een andere groep wilde een groot feest met bungeejumpen geven.
Vervolg
Met de docenten is al contact om een thema voor volgend jaar te bedenken. “De leerlingen vonden het vooral speciaal om op deze manier onderzoek te doen, door gesprekken te houden op straat. Zoiets doe je helemaal niet zo vaak, maar ze vonden het erg leuk. Ik hoop dat ze hierdoor ook vaker zulke gesprekken aangaan met mensen uit hun eigen buurt. Dan gaan hopelijk meer mensen zich bezighouden met dit belangrijke thema.” Vorig jaar is zoiets in Nieuwegein gedaan, men wil graag uitbreiden naar andere middelbare scholen in de omgeving. Het programma van deze twee dagen werd gefinancierd door Duurzaamheidsfonds en Erasmus+, het Europese onderwijsprogramma.
Luister hier het hele fragment in Breek de Week terug:
Foto: Marjolein Pijper