▷ Elma bereidt de lopers voor op warme IJsselsteinloop: ‘Tip van de dag!’

IJSSELSTEIN – “Ik heb nog nooit zoveel mensen bij de warming-up gezien”, vertelt Elma Sandee. De temperatuur is hoog genoeg deze 43e editie van de IJsselsteinloop, maar toch is het belangrijk je spieren op te warmen. Ze bereidt de lopers van REactive voor op de tien kilometer. “Het is gezellig, feestelijk en spannend tegelijk.”

Vanwege de warmte ging de halve marathon niet door. Die lopers doen mee op de 10 kilometer. Dat betekent grote drukte aan de start, helemaal bij een recordaantal inschrijvingen van 3.500. “Op een gegeven moment komt er een versmalling op de route”, zegt Elma. “Dat is wel spannend.” Zelf loopt ze niet mee, maar zorgt ze voor aanmoediging langs de lijn. “Ik voel me een beetje de moeder van de lopers vandaag.”

Later op de ochtend doet Elma ook de warming-up voor de vijf kilometer. Die is vanwege de warmte een uur vervroegd: van 13.00 naar 12.00. Elma geeft de lopers als tip om in één keer een bekertje leeg te drinken per 20 tot 30 minuten. Dat is beter voor je dan verspreid over de wedstrijd via een slangetje naar je waterzak. De organisatie riep bedrijven en inwoners langs de route op om de tuinslang uit te rollen en zo sproeiposten te creëren.

Zo beleeft Elma de IJsselsteinloop:

Langs de route kun je geen twintig meter lopen of Elma komt een bekende tegen. “Dat is m’n broer!”, roept ze als hij voorbij rent. Verderop komt ze één van de hazen tegen – een loper die op een vast tempo loopt. Hij is na vijf kilometer uitgestapt. “M’n hartslag was te hoog”, vertelt hij. Hij is niet de enige haas die de finish niet haalde. “Ik ben blij dat ze verstandig zijn geweest.”

Elma schat dat het haar 20e IJsselsteinloop is. “De IJsselsteinloop hoort bij IJsselstein. Als je hardloper bent, dan doe je mee met de IJsselsteinloop.” Ze vindt het niet jammer dat ze zelf niet kan lopen. “Ik geef al mijn energie aan onze lopers. Als ik me dan ook nog druk moet maken om mezelf, dat hoeft niet zo nodig.”

Foto: Dirk Hooijer

Heb jij nieuws uit de regio of een tip? Mail ons op redactie@omroeplekstroom.nl.

Bericht delen

Facebook
Twitter
LinkedIn
WhatsApp

Meer nieuws

Actuele video

YouTube player

Rondom Lekstroom

Live op de radio

Podcast

Werken bij de omroep?

Meest gelezen deze week

Vertrokken raadsleden: ‘Opstappen doe je niet zomaar’

LOPIK – De twee raadsleden die Hart voor Lopik verlieten, deden dat pas na een lang proces. Ze voelden zich niet gehoord en onprettig. Dat zegt Françoise Verhoef, fractieleider van VVD-Lopik. “Uiteindelijk vroegen ze mij om een open gesprek, waar ze wilden vertellen waar ze mee zaten. Dat leidde tot

Lees verder »

ik heb een

TIP voor de redactie

Nieuws voortaan ook via onze app?

DOWNLOAD ONZE APP

Wil je als eerste op de hoogte zijn van het nieuws in je regio, download dan onze nieuwsapp.
 Naast het laatste nieuws ook veel andere nuttige zaken.
Luister naar onze radio, bekijk onze video’s en nog veel meer.

Stuur een bericht aan de radiostudio

Ik heb en vraag of verzoek

Ja, ik wil vrijwilliger worden bij omroep Lekstroom

Stuur mij een intake formulier

video
play-sharp-fill