Extra koffieochtend in Cultuurhuis Schoneveld

HOUTEN – De huiskamerochtend die op vrijdagen in wijkcentrum/cultuurhuis Schoneveld plaatsvindt, heeft zo’n lange wachtlijst dat VanHouten&co een tweede ochtend start op donderdag. De ochtenden zijn bedoeld voor iedereen die alleen woont en het leuk vindt om wat aanspraak te hebben. Op dit moment zijn er al zes belangstellenden voor de extra ochtend, maar meer deelnemers zijn welkom.

Eenzaamheid komt allang niet meer alleen voor bij ouderen. Sinds de tweede wereldoorlog is het aantal alleenstaanden in Nederland gegroeid van 5 naar 22 procent (bron CBS). En dat aantal groeit steeds sneller, is de prognose. Van Houten&co begon eerst een koffieochtend voor 80-plussers, maar ziet dat er ook behoefte aan is onder jongere ouderen. 

Onder de mensen
Er is niets mis met alleen zijn, maar als men gepensioneerd is of arbeidsongeschikt, dan wordt het lastiger om onder de mensen te komen. Coördinator kwetsbare doelgroepen Silvia Gerrits: “Het voordeel van wijkcentrum Schoneveld is dat het ook een cultuurhuis is. Er lopen de hele dag mensen in en uit om een potje te biljarten, de krant te lezen in de bibliotheek of een les ergens in te volgen.” Nu is er dus ook de mogelijkheid op donderdag van 10 tot 12 uur en kopje koffie te komen drinken en te kletsen met anderen. Er is ook een gastvrouw van Van Houten&co aanwezig. 

Smaakt naar meer
De vrijdagochtend begon ook als koffieochtend, maar is inmiddels een huiskamerinloop geworden die begint met koffie en eindigt met een lunch, bereid door vrijwilligers. “Tussendoor zit het ene groepje te kletsen, anderen spelen een potje kaart of doen andere spelletjes. De gezelligheid spat ervan af.” Geïnteresseerden hoeven zich niet aan te melden en kunnen gewoon binnenlopen. 

Foto: Van Houten&co

Heb jij nieuws uit de regio of een tip? Mail ons op redactie@omroeplekstroom.nl.

Bericht delen

Facebook
Twitter
LinkedIn
WhatsApp

Meer nieuws

Actuele video

YouTube player

Rondom Lekstroom

Live op de radio

Podcast

Werken bij de omroep?

Meest gelezen deze week

Vertrokken raadsleden: ‘Opstappen doe je niet zomaar’

LOPIK – De twee raadsleden die Hart voor Lopik verlieten, deden dat pas na een lang proces. Ze voelden zich niet gehoord en onprettig. Dat zegt Françoise Verhoef, fractieleider van VVD-Lopik. “Uiteindelijk vroegen ze mij om een open gesprek, waar ze wilden vertellen waar ze mee zaten. Dat leidde tot

Lees verder »

ik heb een

TIP voor de redactie

Nieuws voortaan ook via onze app?

DOWNLOAD ONZE APP

Wil je als eerste op de hoogte zijn van het nieuws in je regio, download dan onze nieuwsapp.
 Naast het laatste nieuws ook veel andere nuttige zaken.
Luister naar onze radio, bekijk onze video’s en nog veel meer.

Stuur een bericht aan de radiostudio

Ik heb en vraag of verzoek

Ja, ik wil vrijwilliger worden bij omroep Lekstroom

Stuur mij een intake formulier

video
play-sharp-fill