HOUTEN – Blauwe waterval van bloemen: zo noem ik de blauwe regen wanneer deze in april en mei in bloei komt te staan. Momenteel zie je in veel tuinen de blauwe regen over de pergola of schutting hangen. Het is een slingerplant die voor mij nostalgisch gevoelens en wat sentiment oproept.

Lidia Veldboer woont al 38 jaar in Houten en is sinds 2018 actief als natuurfotograaf.
Ze fotografeert met name landschappen, bloemen en dieren in het wild en zoemt daarbij regelmatig in op de kleinste details. Haar motto is: “ik zie overal wel wat moois in.”
Al woon ik inmiddels al 38 jaar in Houten; mijn geboorteplaats is in Schiedam. Mijn ouders hadden daar in de jaren zeventig een volkstuin. Mijn vader was een echte tuinman en had in de beginjaren een kleine blauwe regenstruik neergezet. Deze groeide en bloeide de jaren erna steeds groter en uitbundiger. Ik weet nog hoe mooi ik dit als klein kind vond. En hoe trots mijn vader op deze inmiddels grote slingerplant was.

Daar moet ik altijd weer even aan denken als ik nu de blauwe regens her en der in de wijk zie. Ze geuren ook heerlijk als je er langsloopt. Wel een weetje: de plant is giftig voor mens en dier, zeker de peulen van de plant.
Maar dat neemt niet weg dat het een lust voor het oog is. En dat hij voor mij altijd een bijzondere betekenis zal hebben.
Foto: Lidia Veldboer














