Foto van de week: ‘Mooi baardmannetje’

HOUTEN – Eindelijk eens de Baardman voor de lens gekregen, na een hele lange zoektocht. Wat is er nou toch zo bijzonder aan dit diertje, zou je denken. Allereerst: het is een vogeltje, dat maar in bepaalde delen van Nederland voorkomt. Nu dus in Houten. 

Een waterrijke omgeving met rietpalmen is zijn gebied. Je komt ze niet zomaar tegen in bossen, parken of bij de voedertafel in de tuin. Ik was de laatste twee jaar steeds op zoek en hield de site ‘Waarneming’ in de gaten. Daar staan vaak de locaties op. En dus ging ik weer met mijn telelens op zoek; je moet een beetje geluk hebben en andere fotografen daar net tegengekomen.

Steeds was er niks. Via social media zag ik wel steeds de mooiste foto’s voorbijkomen, waaronder ook de locatie van afgelopen zondag. Ik dacht:  “nog één keertje waag ik de gok.” Dus ik weer op weg. Mijn euforie was groot toen ik wat fotografen zag staan bij een grote groep rietpalmen. Ze zaten met een stuk of vijf hoog in het riet.

Bakkebaardjes
Dan komt de volgende uitdaging, wind en wat somber weer. Maar dat kwam uiteindelijk helemaal goed. Het Baardmannetje dankt zijn naam aan zijn zwarte “bakkebaardjes.” Het is een echt Nederlands vogeltje en buitengewoon mooi! Ze zijn op het mooist in de herfst en de vroege winter; dan zitten ze inderdaad hoog in de rietstengels en eten van de zaadjes. Dan zijn ze ook minder schuw. In deze tijd zwermen ze in groepjes bij de rietvelden.

Omdat het zo’n bijzonder vogeltje is, dat je niet snel tegenkomt rondom Houten vond ik het toch wel leuk om deze nu in te sturen. Ik heb nog steeds de hoop dat ze ooit eens rondom onze plassen in Houten komen fladderen!

Foto: Lidia Veldboer

Heb jij nieuws uit de regio of een tip? Mail ons op redactie@omroeplekstroom.nl.

Bericht delen

Facebook
Twitter
LinkedIn
WhatsApp

Meer nieuws

Actuele video

YouTube player

Rondom Lekstroom

Live op de radio

Podcast

Werken bij de omroep?

Meest gelezen deze week

Vertrokken raadsleden: ‘Opstappen doe je niet zomaar’

LOPIK – De twee raadsleden die Hart voor Lopik verlieten, deden dat pas na een lang proces. Ze voelden zich niet gehoord en onprettig. Dat zegt Françoise Verhoef, fractieleider van VVD-Lopik. “Uiteindelijk vroegen ze mij om een open gesprek, waar ze wilden vertellen waar ze mee zaten. Dat leidde tot

Lees verder »

ik heb een

TIP voor de redactie

Nieuws voortaan ook via onze app?

DOWNLOAD ONZE APP

Wil je als eerste op de hoogte zijn van het nieuws in je regio, download dan onze nieuwsapp.
 Naast het laatste nieuws ook veel andere nuttige zaken.
Luister naar onze radio, bekijk onze video’s en nog veel meer.

Stuur een bericht aan de radiostudio

Ik heb en vraag of verzoek

Ja, ik wil vrijwilliger worden bij omroep Lekstroom

Stuur mij een intake formulier

video
play-sharp-fill