Geen AZC: ‘Met de noodopvang voldoet IJsselstein aan de spreidingswet’

IJSSELSTEIN – Door een noodopvang te realiseren, hoeft IJsselstein voorlopig niet te voldoen aan de spreidingswet. Zodra de noodopvang weer weg is, moet de gemeente opnieuw gaan zoeken naar een permanent AZC. “Of en hoe en waar en wanneer, dat gaan we dan met de inwoners bespreken.”

Dat vertelde burgemeester Esther Weststeijn tijdens een Webinar dinsdagavond 19 mei. “We hebben vanwege de spreidingswet al een opgave om een AZC voor 185 asielzoekers te realiseren. Dat lukt al jaren niet. Door nu een tijdelijke noodopvang te plaatsen, kunnen we die zoektocht even on hold zetten.” In de noodopvang, die op het tweede voetbalveld van IJFC komt, komen 150 nareizigers van statushouders. “Vooral vrouwen met kinderen.”

Tien locaties
Om een plek te vinden voor de noodopvang zijn tien locaties onderzocht op geschiktheid. Wethouder Edwin Tas: “Geen andere was geschikt. Het IJVO-terrein heeft een te slechte ondergrond, het Podium geeft te veel overlast en dan zouden er geen evenementen meer plaats kunnen vinden, onder de zendmast mag helemaal niks. Deze plek was de enige die overbleef.”

Klankbordgroep
Tijdens twee bewonersavonden werden alle zorgen rond de opvang besproken. Weststeijn: “Er worden veel extra veiligheidsmaatregelen genomen. Ook komt er een klankbordgroep met onder andere de sportclubs en omwonenden. Daarmee wordt intensief overlegd wat nodig is.” Ook hebben zich al veel vrijwilligers gemeld om de nieuwkomers te ondersteunen. Tas: “Drie jaar geleden hadden we een noodopvang in sporthal de Oever. Daar waren meer vrijwilligers dan nodig. Dagbesteding, Nederlandse taal leren, er is van alles te doen. Vrijwilligers kunnen zich aanmelden via de e-mail .”

Foto: Veld 2 van IJFC

Heb jij nieuws uit de regio of een tip? Mail ons op redactie@omroeplekstroom.nl.

Bericht delen

Facebook
Twitter
LinkedIn
WhatsApp

Meer nieuws

Actuele video

YouTube player

Rondom Lekstroom

Live op de radio

Podcast

Werken bij de omroep?

Meest gelezen deze week

Vertrokken raadsleden: ‘Opstappen doe je niet zomaar’

LOPIK – De twee raadsleden die Hart voor Lopik verlieten, deden dat pas na een lang proces. Ze voelden zich niet gehoord en onprettig. Dat zegt Françoise Verhoef, fractieleider van VVD-Lopik. “Uiteindelijk vroegen ze mij om een open gesprek, waar ze wilden vertellen waar ze mee zaten. Dat leidde tot

Lees verder »

ik heb een

TIP voor de redactie

Nieuws voortaan ook via onze app?

DOWNLOAD ONZE APP

Wil je als eerste op de hoogte zijn van het nieuws in je regio, download dan onze nieuwsapp.
 Naast het laatste nieuws ook veel andere nuttige zaken.
Luister naar onze radio, bekijk onze video’s en nog veel meer.

Stuur een bericht aan de radiostudio

Ik heb en vraag of verzoek

Ja, ik wil vrijwilliger worden bij omroep Lekstroom

Stuur mij een intake formulier

video
play-sharp-fill