Gemeente IJsselstein komt met verdere besluiten over noodopvang in IJsselstein

IJSSELSTEIN – Na intensief overleg met verschillende partijen, zo laat de gemeente weten, zijn er vervolgafspraken gemaakt over de opvang van vluchtelingen in IJsselstein. Welke zijn dat?

De gemeente laat weten dat er vooral gezinnen in de noodopvang zullen komen wonen. Zij zegt: “Het gaat hier om gezinnen en partners van statushouders die via gezinshereniging naar Nederland komen.” Een woordvoerder van de gemeente licht verder toe dat de COA deze keuze heeft gemaakt, en dat het te maken heeft met een locatie in Biddinghuizen die sluit, waar vooral gezinnen zitten.

Hekken en beveiliging
Ook zal de opvanglocatie volledig worden omringd door hekken. Er komt een eigen oprit en plek voor parkeerplaatsen. Deze keuze wordt gemaakt zodat de sportactiviteiten en het dagelijkse leven op de opvanglocatie niet door elkaar gaat lopen.

Verder laat de gemeente weten dat de noodopvang 24 uur per dag beveiligd zal worden. “Daarnaast komt er een telefoonnummer dat 24 uur per dag bereikbaar is voor vragen, meldingen of zorgen van omwonenden en andere betrokkenen.” Dit is geheel standaard bij alle AZC-locaties, vertelt de woordvoerder.

Klankbordgroep
De gemeente heeft ook aangekondigd een klankbordgroep op te zetten, op initiatief van de COA. Het idee daarbij is dat omwonenden, sportverenigingen en ondernemers de kans hebben om gedachten en signalen te delen in zo’n groep, mochten die er zijn. “Uit ervaring weet het COA dat er in het begin veelal behoefte is voor zo’n klankbordgroep, en dat dit op termijn wat afloopt.”

Kans op uitloop
Er zal voorlopig volgens planning gevoetbald kunnen worden op de velden van IJFC. De wedstrijden gaan door tot het einde van het seizoen, op 16 en 17 mei. Vanaf wanneer de velden zullen worden omgebouwd voor de noodopvang is nog niet bekend.

Wel heeft het college ingestemd met een opening van zes maanden. Dat betekent dat de noodopvang, zodra de eerste bewoners arriveren, een halfjaar geopend zal zijn. “Dit is gebaseerd op een contract met COA”, zegt de woordvoerder. “Zover bekend is er niet de intentie om dat termijn te verlengen”, licht de woordvoerder verder toe.

Toch rekent IJFC op een langere termijn dat zij de voetbalvelden niet kunnen gebruiken. De voorzitter van IJFC, Remco Bloemheuvel, zegt daarover: “Er is door de gemeente inderdaad altijd gesproken over zes maanden. Maar heel praktisch betekent dat voor ons dat we het veld voor ongeveer een jaar kwijt zijn, met de opbouw en afbouw van de noodopvang. Daarna moet er gras gezaaid worden, dus het duurt wel even voordat het veld speelklaar is.”

Beeld: COA

Heb jij nieuws uit de regio of een tip? Mail ons op redactie@omroeplekstroom.nl.

Bericht delen

Facebook
Twitter
LinkedIn
WhatsApp

Meer nieuws

Actuele video

YouTube player

Rondom Lekstroom

Live op de radio

Podcast

Werken bij de omroep?

Meest gelezen deze week

Vertrokken raadsleden: ‘Opstappen doe je niet zomaar’

LOPIK – De twee raadsleden die Hart voor Lopik verlieten, deden dat pas na een lang proces. Ze voelden zich niet gehoord en onprettig. Dat zegt Françoise Verhoef, fractieleider van VVD-Lopik. “Uiteindelijk vroegen ze mij om een open gesprek, waar ze wilden vertellen waar ze mee zaten. Dat leidde tot

Lees verder »

ik heb een

TIP voor de redactie

Nieuws voortaan ook via onze app?

DOWNLOAD ONZE APP

Wil je als eerste op de hoogte zijn van het nieuws in je regio, download dan onze nieuwsapp.
 Naast het laatste nieuws ook veel andere nuttige zaken.
Luister naar onze radio, bekijk onze video’s en nog veel meer.

Stuur een bericht aan de radiostudio

Ik heb en vraag of verzoek

Ja, ik wil vrijwilliger worden bij omroep Lekstroom

Stuur mij een intake formulier

video
play-sharp-fill