LOPIK – Al jaren lukt het de gemeente Lopik niet om vergunningsaanvragen van inwoners op tijd te behandelen. Pogingen om het bezettingsprobleem bij de afdeling Fysieke Leefomgeving intern op te lossen waren zonder resultaat. Daarom draagt de gemeente per 1 juli de uitvoeringstaken rond vergunningen over aan de Omgevingsdienst Regio Utrecht (ODRU).
Concreet betekent het dat je als inwoner voortaan vanuit de omgevingsdienst bericht wordt over de voortgang van je aanvraag. Voor vragen zijn zij ook de contactpersoon. Langskomen op het gemeentehuis om een aanvraag te bespreken, kan dus niet meer.
Complex gebied
Het uitbesteden is een stap die wethouder Jan Vente liever niet had willen nemen, omdat het de afstand met de inwoners vergroot. Maar het bleek moeilijk om de goede mensen aan te trekken. Niet alleen vanwege de krapte op de arbeidsmarkt, maar ook omdat Lopik een complex gebied is. Aanvragen passen vaak niet binnen het bestemmingsplan, legt Vente uit. “De helft van de huizen hier staat in buitengebied. Vergunningverleners zeggen: het is veel ingewikkelder hier.” Als er bijvoorbeeld een stal moet worden afgebroken of een gebouw verandert van een agrarische naar een woonfunctie, valt dat buiten het bestemmingsplan.
Excuusbriefmachine
En voor dat complexe werk kan Lopik als kleine gemeente relatief weinig betalen. Een hoger loon voor nieuwe krachten zorgt voor scheefheid binnen het team, licht Vente toe. Daarom zag hij zich genoodzaakt dit besluit te nemen. “Ik ben geen excuusbriefmachine”, zegt Vente, “ik wil dat vergunningen worden uitgedeeld.”
Binnen de regio Utrecht behandelt de Omgevingsdienst ook de aanvragen voor de gemeenten IJsselstein en Ronde Venen, van die laatste gedeeltelijk. De gemeente Lopik benadrukt dat de omgevingsdienst alleen gaat over de uitvoering: het opstellen van het beleid rond Ruimtelijke Ordening blijft in handen van de gemeente. Aanvragen die op dit moment in behandeling zijn, rondt de gemeente nog zelf af.
Foto: Dirk Hooijer.