Gemeente Lopik ontwikkelt sociale kaart en lanceert vrijwilligersplatform

LOPIK- De druk op het Nederlandse zorgsysteem is groot. Om dit probleem lokaal aan te pakken, heeft de gemeente Lopik een sociale kaart ontwikkeld. Op de website ‘LopikLinkt’ kunnen mensen vanaf vandaag sociale voorzieningen en maatschappelijke hulp in Lopik vinden.

Met een actief vrijwilligersnetwerk wil de gemeente alternatieven voor de aanvullende zorg bieden.

Voorliggende voorzieningen
LopikLinkt draait om voorliggende voorzieningen. Voor deze voorzieningen hebben mensen geen doorverwijzing van de gemeente of een huisarts nodig. Ilona van Nes, teamlid sociaal beleid bij de gemeente Lopik, legt uit: “Mensen kunnen gelijk aan de slag met het zoeken van hulp, zonder dat ze moeten wachten op een indicatie van de gemeente. Hiermee willen we er voor zorgen dat mensen minder gebruik maken van de aanvullende zorg.”

Lopik voor Elkaar
Op LopikLinkt staat een link naar Lopik voor Elkaar, een vrijwilligersplatform waar mensen diensten kunnen vragen en aanbieden. Van Nes: “We hopen in het bijzonder mensen tussen de 20 en 40 jaar te bereiken, omdat zij vaak weinig vrijwilligerswerk doen.” Dit doet de gemeente door het platform in te richten met verhalen van vrijwilligers, inspiratie voor acties en interactieve functies.

Toegankelijkheid
LopikLinkt is eenvoudig te gebruiken, waardoor de kaart ook te benutten is voor mensen die moeite hebben met computers. “Hiervoor werken wij samen met onze welzijnspartner Pulse”, zegt Van Nes. Mensen die binnen Lopik niet vinden wat ze zoeken, kunnen terecht op Nederland voor Elkaar, een website met hetzelfde idee, maar dan op landelijke schaal.

In de praktijk
“We zijn de afgelopen tijd druk bezig geweest met het bouwen van het platform en het zoeken naar vrijwilligers.” Met LopikLinkt hoopt de gemeente dat mensen anders naar vrijwilligerswerk gaan kijken. Van Nes: “Mensen zien het vaak als een soort zorg, terwijl het zo veel meer kan zijn.”

Voor mensen, door mensen
Het zal ongetwijfeld enige tijd vergen voordat alle inwoners vertrouwd zijn met de nieuwe dienst. Om dit proces te versnellen, zet de gemeente breed in op promotie, zowel online als offline. “En mond-tot-mondreclame is daarbij ook van grote waarde”, besluit Van Nes.

Foto: ter illustratie

Bericht delen

Facebook
Twitter
LinkedIn
WhatsApp

Meer nieuws

ik heb een

TIP voor de redactie

bel of mail mij gerust als er nog vragen zijn

Nieuws voortaan ook via onze app?

DOWNLOAD ONZE APP

Wil je als eerste op de hoogte zijn van het nieuws in je regio, download dan onze nieuwsapp.
 Naast het laatste nieuws ook veel andere nuttige zaken.
Luister naar onze radio, bekijk onze video’s en nog veel meer.

Stuur een bericht aan de radiostudio

Ik heb en vraag of verzoek

Ja, ik wil vrijwilliger worden bij omroep Lekstroom

Stuur mij een intake formulier

video
play-sharp-fill

ik heb een

TIP voor de redactie

bel of mail mij gerust als er nog vragen zijn