Gen X tot Gen Z: “Klikken tot je er goed op staat”

De maatschappij ontwikkelt snel en drastisch en de jonge generatie groeit mee. Kunnen boomers of Gen X-ers, die eind vorige eeuw opgroeiden, dat ook? Wij, verslaggevers Bo (Gen Z, 19 jaaren Jacqueline (Gen X, leeftijd wil ze niet zeggen), willen onderzoeken hoe groot de kloof tussen onze generaties nou echt is. Dat doen we in een wekelijkse column, waarbij we in app-vorm verschillende thema’s bespreken.

Beste Bo,

Op nu.nl schreef tech-verslaggever Rutger Otto dat Gen Z steeds vaker foto’s maakt met retro-apparatuur. Hij zag tijdens een popconcert wegwerpcamera’s, Nokia’s, kleine speelgoedcameraatjes en een Nintendo 3DS.

Ik reisde in gedachten meteen terug naar de tijd waarin de Polaroid flink populair was. Het was heel normaal om met zo’n enorme mini fotocentrale rond te sjouwen. Ademloos zaten we rond het vierkantje te wachten tot we onszelf zouden zien opduiken uit de chemische print. Soms vind ik nog weleens zo’n afdruk, waarvan de kleuren zijn vervaagd. Ze zien eruit alsof ik in 1888 ben geboren.

De polaroids liggen tussen stapels foto’s, waarvoor je vroeger Kodak-rolletjes moest aanschaffen. Nu kun je flink klikken en dan de beste foto selecteren. De rest gooi je snel in de digitale prullebak. Toen zat je, zoals een vriend van me mistroostig opmerkte, “met twintig afdrukken van die saaie kut-vulkaan.”

Ik plakte met een andere vriend handmatig foto’s van onze vakantie in een album. Met papier en lijm plakten we hartjes of tekstballonnetjes. Dat was een tijdrovende klus. Veel leeftijdgenoten hebben dan ook nog  schoenendozen vol mapjes met foto’s die ze “nog eens in een album willen plakken.” Klusjes voor na het pensioen, denken ze. Eerlijk gezegd denk ik dat Gen Z die volle dozen gaat erven.

Wat waren we dus blij toen we eindelijk het digitale fotograferen onder de knie hadden. Je behoeft nooit meer met dichte ogen of een lelijke onderkin te worden vereeuwigd. Moeiteloos klikken we tegenwoordig twintig foto’s van een groepje. Na een strenge ballotage zoeken we uit waar we vooral zelf het beste opstaan. Sommige leeftijdsgenoten beginnen zelfs al met AI en filters, om zichzelf  -althans digitaal- te verjongen.

We begrijpen dus niks van de terugkeer van roze versies van een soort Polaroid. Vandaar mijn vraag deze week: waarom is er die terugkeer naar korrelige plaatjes en een retro apparaat, waarvan Gen X het niet erg zou vinden als het net als de dino’s uitsterft. Hoe zit dat voor jou en jouw leeftijdsgenoten?

Hartelijke groet,
Jacqueline

Hi Jacqueline,

Nu je het zegt, valt het me inderdaad op dat Gen Z vaker naar retrocamera’s neigt. Ik herken het zelf ook. Een paar jaar geleden begon het al. Bij de Kruidvat kun je dan voor 30 euro een wegwerpcameraatje halen.

Nu hebben wij als Gen Z’ers altijd onze digitale camera bij ons, want overal waar we gaan en staan is de telefoon een soort plaksel dat er altijd bij is. Juist omdat het zo makkelijk is om de beste foto te maken, en er in zo’n geval ook meer dan 30 foto’s van dezelfde situatie zijn, verliest het zijn kracht. Het is minder tastbaar en speciaal, maar wel leuk voor de gram:))

Ergens tussen die meer dan 3.000 foto’s die in de cloud staan, raken er altijd een paar verloren. Laat staan dat je al die duizenden foto’s nog terug gaat kijken.

Het eindeloos door fotoboeken bladeren herken ik maar al te goed. Elke keer als we naar opa en oma gaan, vliegen we weer door de albums heen. Dat heeft er ook mee te maken dat mijn opa voor Polaroid werkte. Boven op zolder staat dan ook een flinke verzameling oude Polaroidcamera’s, die het inmiddels allang niet meer doen en inmiddels vergaan onder het stof.

Maar goed, door fotoboeken bladeren is iets unieks voor ons, en daardoor juist interessanter. Want even scrollen door die 3.000 foto’s kun je altijd doen. En meestal kom je ook veel onzin tegen, zoals screenshots of treinkaartjes, etcetera.

Maar goed, een combinatie van beide is misschien wel het beste: de perfecte foto digitaal maken voor de socials, en die retrocamera voor de échte herinnering 😉

Heb jij nieuws uit de regio of een tip? Mail ons op redactie@omroeplekstroom.nl.

Bericht delen

Facebook
Twitter
LinkedIn
WhatsApp

Meer nieuws

Actuele video

YouTube player

Rondom Lekstroom

Live op de radio

Podcast

Werken bij de omroep?

Meest gelezen deze week

Vertrokken raadsleden: ‘Opstappen doe je niet zomaar’

LOPIK – De twee raadsleden die Hart voor Lopik verlieten, deden dat pas na een lang proces. Ze voelden zich niet gehoord en onprettig. Dat zegt Françoise Verhoef, fractieleider van VVD-Lopik. “Uiteindelijk vroegen ze mij om een open gesprek, waar ze wilden vertellen waar ze mee zaten. Dat leidde tot

Lees verder »

ik heb een

TIP voor de redactie

Nieuws voortaan ook via onze app?

DOWNLOAD ONZE APP

Wil je als eerste op de hoogte zijn van het nieuws in je regio, download dan onze nieuwsapp.
 Naast het laatste nieuws ook veel andere nuttige zaken.
Luister naar onze radio, bekijk onze video’s en nog veel meer.

Stuur een bericht aan de radiostudio

Ik heb en vraag of verzoek

Ja, ik wil vrijwilliger worden bij omroep Lekstroom

Stuur mij een intake formulier

video
play-sharp-fill