GroenLinks-PvdA opzijgezet: ‘Geen deugdelijke onderbouwing voor’

NIEUWEGEIN – GroenLinks-PvdA Nieuwegein is zeer verbaasd dat ze opzij is gezet in de coalitieonderhandelingen. De conclusie van de verkenners van Lokale Vernieuwing/VSP valt ze rauw op het dak. “Een deugdelijke onderbouwing voor deze conclusie ontbreekt.”

Verkenners John van Engelen en Robert Scholten (LV/VSP) hebben gesprekken gevoerd met LV/VSP, GroenLinks-PvdA, VVD, D66 en CDA. Hun conclusie was dat GroenLinks-PvdA anders kijkt naar de manier waarop Nieuwegein bestuurd moet worden, dan de andere partijen. “Dat verbaast mij zeer”, aldus Leila Assalmi (GL-PvdA). “Wij hebben de verkennende gesprekken als positief en constructief ervaren. Daarbij hebben we in het laatste gesprek aangegeven geen van de betrokken partijen uit te sluiten, noch inhoudelijke breekpunten te hebben.”

Politiek gedreven
Assalmi: “Een meerderheid van de andere partijen wil met ons verder praten. Maar LV/VSP niet. Het lijkt erop dat de conclusie om niet verder met ons te praten, politiek gedreven is. Hiermee wordt een mogelijke samenwerking in een coalitie onmogelijk gemaakt.”

Hoofdlijnen
Volgens de verkenners was er goede reden voor hun conclusie. John van Engelen: “De vier partijen die verder praten, willen bijvoorbeeld geen dichtgetimmerd coalitieakkoord maar één op hoofdlijnen. Daar dacht GL-PvdA anders over.” Assalmi betreurt de conclusie. “Maar we blijven ons inzetten voor een goed bestuur van deze stad. Indien nodig nemen we verantwoordelijkheid om problemen op te lossen.” Informateur John Bijl voert komende tijd gesprekken met de overgebleven partijen.

Foto: Leila Assalmi

Heb jij nieuws uit de regio of een tip? Mail ons op redactie@omroeplekstroom.nl.

Bericht delen

Facebook
Twitter
LinkedIn
WhatsApp

Meer nieuws

Actuele video

YouTube player

Rondom Lekstroom

Live op de radio

Podcast

Werken bij de omroep?

Meest gelezen deze week

Vertrokken raadsleden: ‘Opstappen doe je niet zomaar’

LOPIK – De twee raadsleden die Hart voor Lopik verlieten, deden dat pas na een lang proces. Ze voelden zich niet gehoord en onprettig. Dat zegt Françoise Verhoef, fractieleider van VVD-Lopik. “Uiteindelijk vroegen ze mij om een open gesprek, waar ze wilden vertellen waar ze mee zaten. Dat leidde tot

Lees verder »

ik heb een

TIP voor de redactie

Nieuws voortaan ook via onze app?

DOWNLOAD ONZE APP

Wil je als eerste op de hoogte zijn van het nieuws in je regio, download dan onze nieuwsapp.
 Naast het laatste nieuws ook veel andere nuttige zaken.
Luister naar onze radio, bekijk onze video’s en nog veel meer.

Stuur een bericht aan de radiostudio

Ik heb en vraag of verzoek

Ja, ik wil vrijwilliger worden bij omroep Lekstroom

Stuur mij een intake formulier

video
play-sharp-fill