HOUTEN – Het jaarlijkse fietsexamen in Houten is weer volbracht. Op woensdag 20 en donderdag 21 mei stapten honderden leerlingen uit groep 7 op de fiets om hun verkeersvaardigheden in de praktijk te laten zien. Donderdagochtend was het de beurt aan de leerlingen van basisschool Aventurijn. De redactie van Omroep Lekstroom nam een kijkje.
Bij basisschool Aventurijn was donderdagochtend goed te merken dat het examen leeft onder de leerlingen. Sommigen verschenen gespannen aan de start, terwijl anderen juist vol enthousiasme op de pedalen stapten.
Tijdens het examen rijden de kinderen een speciale educatieve route door de wijk. Voordat zij op de fiets stapten, werden de fietsen eerst gecontroleerd: deed de verlichting het, werkten de remmen en was de bel te horen? Fietsen die aan alle veiligheidseisen voldeden, kregen een ‘ok’-sticker.
Eenmaal van start worden de leerlingen beoordeeld op verkeersinzicht, voorrang verlenen, goed omkijken en veilig deelnemen aan het verkeer. Hoe ging het hen af?
Praktijk en theorie
Het praktisch verkeersexamen vormt samen met het theoretisch verkeersexamen een belangrijk onderdeel van het verkeersonderwijs op de basisschool. Waar volgens Stichting Fietsexamen tijdens het theorie-examen wordt gekeken of leerlingen voldoende verkeerskennis en inzicht hebben, draait het praktijkgedeelte vooral om het veilig toepassen daarvan in het echte verkeer. Verkeer leer je immers niet alleen uit een boekje.
Het fietsexamen wordt in Houten al ruim veertig jaar georganiseerd. Voor veel basisscholieren is het een vast onderdeel van het schooljaar.
Foto: Fietsexamen basisschool Aventurijn














