NIEUWEGEIN/LOPIK – De twee grootste visverenigingen uit de Lekstroomregio, HSV Lopikerwaard en de Vaart-Poscar uit Nieuwegein, willen fuseren. Samen zou de nieuwe vereniging meer dan 3000 leden krijgen.
“We zitten echt in het beginstadium”, vertelt Perry Spronk van de visvereniging in Nieuwegein. “We moeten nog een buitengewone ledenvergadering plannen waarin de leden voor de fusie moeten stemmen.”
Volgends Spronk is de fusie erg logisch. Om ergens te mogen vissen moet je namelijk aangesloten zijn bij de vereniging die de visrechten over het water heeft. “Veel leden betaalden nu dubbele contributie, zodat ze op meerdere plekken konden vissen.” De contributie van de samengevoegde vereniging zal dan ook niet hoger uit vallen. “De contributie tussen de twee verenigingen scheelt op dit moment 50 cent tot één euro. Omdat veel leden straks geen dubbele contributie hoeven te betalen komen ze uiteindelijk goedkoper uit.”
Ook over de nieuwe naam moet nog gestemd worden. “Eerst wordt de nieuwe naam een samentrekking tussen de twee oude namen, HSV de Vaart-Poscar. Later gaan we eventueel stemmen over een nieuwe naam.” De samengevoegde vereniging gaat het logo van de vissers uit Lopik nemen, want “die vinden we een stuk mooier dan ons eigen logo”, aldus Spronk. Na de algemene ledenvergadering kan er pas definitief worden besloten of er wordt gefuseerd of niet.
Foto: De Vaart-Poscar














