Hans Démoed nieuwe formateur in Lopik 

LOPIK – ChristenUnie-SGP, CDA en VVD hebben Hans Démoed aangesteld als formateur voor de coalitievorming. Hiermee gaat formeel het traject in om gezamenlijk de komende vier jaar Lopik te besturen. Tot voor kort was Hart voor Lopik aan zet om een meerderheid te vinden. Dat deed de partij zonder (in)formateur. De gesprekken met de genoemde partijen verliepen echter stroef. Zo stroef dat de andere drie nu gezamenlijk verder praten. 

Démoed rondt deze week het formatieproces in de gemeente Oudewater af, met de installatie van het nieuwe college op 8 juni. Daarnaast beschikt hij over ruime ervaring binnen het openbaar bestuur als mediator, procesbegeleider en gemeentesecretaris van de gemeente Kaag en Braassem. Hij was in de periode 2014 tot heden al vele malen (in)formateur in meerdere gemeenten. Arie Schep (ChristenUnie-SGP): “Hans Démoed brengt bestuurlijke ervaring, rust en verbindend vermogen mee. Juist in een periode waarin openheid en onderling vertrouwen belangrijk zijn, vinden wij het van waarde dat het formatieproces zorgvuldig en transparant wordt begeleid.”  

Bruggenbouwer
De komende periode zal Hans Démoed gesprekken voeren met de betrokken partijen om te komen tot een bestuursakkoord voor de gemeente Lopik. Hans Démoed: “Mensen noemen mij regelmatig een bruggenbouwer. Door mijn rol in Oudewater ben ik goed bekend met de regionale context in de Lopikerwaard en wil ik graag een bijdrage leveren aan het gemeentebestuur van Lopik voor de periode 2026-2030.” 

Petitie
Enkele weken geleden startte een inwoner van Lopik een petitie, die de lokale politiek opriep om ook Hart voor Lopik te betrekken bij de coalitievorming, omdat die partij het grootst werd. Die petitie is tot nu toe 234 keer getekend.

Foto: gemeentehuis van Lopik 

Heb jij nieuws uit de regio of een tip? Mail ons op redactie@omroeplekstroom.nl.

Bericht delen

Facebook
Twitter
LinkedIn
WhatsApp

Meer nieuws

Actuele video

YouTube player

Rondom Lekstroom

Live op de radio

Podcast

Werken bij de omroep?

Meest gelezen deze week

Vertrokken raadsleden: ‘Opstappen doe je niet zomaar’

LOPIK – De twee raadsleden die Hart voor Lopik verlieten, deden dat pas na een lang proces. Ze voelden zich niet gehoord en onprettig. Dat zegt Françoise Verhoef, fractieleider van VVD-Lopik. “Uiteindelijk vroegen ze mij om een open gesprek, waar ze wilden vertellen waar ze mee zaten. Dat leidde tot

Lees verder »

ik heb een

TIP voor de redactie

Nieuws voortaan ook via onze app?

DOWNLOAD ONZE APP

Wil je als eerste op de hoogte zijn van het nieuws in je regio, download dan onze nieuwsapp.
 Naast het laatste nieuws ook veel andere nuttige zaken.
Luister naar onze radio, bekijk onze video’s en nog veel meer.

Stuur een bericht aan de radiostudio

Ik heb en vraag of verzoek

Ja, ik wil vrijwilliger worden bij omroep Lekstroom

Stuur mij een intake formulier

video
play-sharp-fill