LOPIK – ChristenUnie-SGP, CDA en VVD hebben Hans Démoed aangesteld als formateur voor de coalitievorming. Hiermee gaat formeel het traject in om gezamenlijk de komende vier jaar Lopik te besturen. Tot voor kort was Hart voor Lopik aan zet om een meerderheid te vinden. Dat deed de partij zonder (in)formateur. De gesprekken met de genoemde partijen verliepen echter stroef. Zo stroef dat de andere drie nu gezamenlijk verder praten.
Démoed rondt deze week het formatieproces in de gemeente Oudewater af, met de installatie van het nieuwe college op 8 juni. Daarnaast beschikt hij over ruime ervaring binnen het openbaar bestuur als mediator, procesbegeleider en gemeentesecretaris van de gemeente Kaag en Braassem. Hij was in de periode 2014 tot heden al vele malen (in)formateur in meerdere gemeenten. Arie Schep (ChristenUnie-SGP): “Hans Démoed brengt bestuurlijke ervaring, rust en verbindend vermogen mee. Juist in een periode waarin openheid en onderling vertrouwen belangrijk zijn, vinden wij het van waarde dat het formatieproces zorgvuldig en transparant wordt begeleid.”
Bruggenbouwer
De komende periode zal Hans Démoed gesprekken voeren met de betrokken partijen om te komen tot een bestuursakkoord voor de gemeente Lopik. Hans Démoed: “Mensen noemen mij regelmatig een bruggenbouwer. Door mijn rol in Oudewater ben ik goed bekend met de regionale context in de Lopikerwaard en wil ik graag een bijdrage leveren aan het gemeentebestuur van Lopik voor de periode 2026-2030.”
Petitie
Enkele weken geleden startte een inwoner van Lopik een petitie, die de lokale politiek opriep om ook Hart voor Lopik te betrekken bij de coalitievorming, omdat die partij het grootst werd. Die petitie is tot nu toe 234 keer getekend.
Foto: gemeentehuis van Lopik














