‘Houten Hub was nooit haalbaar’

HOUTEN – Houten Hub gaat niet door, zo werd gisteren bekendgemaakt. Dit leidt tot frustraties en blijdschap. De meerderheid van de gemeenteraad wil al jaren een gecombineerd plan, waar asielzoekers, Houtense woningzoekers en drie maatschappelijke organisaties een plek krijgen. Eerst bleek dat niet haalbaar in een kantoorpand aan de essenkade, nu ook niet met flexwoningen in Houten-oost.

“We zijn zeer teleurgesteld dat het inmiddels de tweede keer is dat dit project mislukt”, vertelt Jane Lobbrecht van GroenLinks. De tijd dringt voor opvang van vluchtelingen, de huisvesting voor woningzoekenden en een plek voor drie maatschappelijke organisaties.” De voedselbank, Krachtfabriek en het Doorgeefluik zijn ook op zoek naar andere ruimte. Zij zitten nu in panden waar in de toekomst woningbouw komt.

Opgelucht
“De enige opluchting die ik voel is dat het niet doorgaat omdat wij tegen vluchtelingen zouden zijn”, vertelt omwonende Anita van Scheppingen. “We zijn geïntimideerd en bedreigd, xenofoob genoemd. Maar daar ging het niet om. We wilden alleen maar dat de gemeente eerst zou onderzoeken wat de beste plek is om kwetsbare doelgroepen te plaatsen. Dit plan is van tevoren bedacht en meteen in beton gegoten. We mochten er niks meer van vinden.”

Was al niet haalbaar
In omliggende gemeenten zijn afgelopen jaren al meerdere projecten met flexwoningen gerealiseerd. Jan Kuiper, oud-wethouder in Nieuwegein en nu wethouder in Wijk bij Duurstede: “Nog tot eind dit jaar krijgen gemeenten subsidie van het Rijk om flexwoningen voor kwetsbare doelgroepen te plaatsen. Dat lukte bij ons doordat we ze op eigen grond plaatsten, en een deel langer dan 15 jaar kan blijven staan. Dan kun je de kosten over langere tijd uitsmeren.” De Houtense gemeenteraad wilde de woningen maximaal 15 jaar neerzetten.

Foto: gemeente Houten

Lees ook: Houten Hub blijkt financieel niet haalbaar

Heb jij nieuws uit de regio of een tip? Mail ons op redactie@omroeplekstroom.nl.

Bericht delen

Facebook
Twitter
LinkedIn
WhatsApp

Meer nieuws

Actuele video

YouTube player

Rondom Lekstroom

Live op de radio

Podcast

Werken bij de omroep?

Meest gelezen deze week

Vertrokken raadsleden: ‘Opstappen doe je niet zomaar’

LOPIK – De twee raadsleden die Hart voor Lopik verlieten, deden dat pas na een lang proces. Ze voelden zich niet gehoord en onprettig. Dat zegt Françoise Verhoef, fractieleider van VVD-Lopik. “Uiteindelijk vroegen ze mij om een open gesprek, waar ze wilden vertellen waar ze mee zaten. Dat leidde tot

Lees verder »

ik heb een

TIP voor de redactie

Nieuws voortaan ook via onze app?

DOWNLOAD ONZE APP

Wil je als eerste op de hoogte zijn van het nieuws in je regio, download dan onze nieuwsapp.
 Naast het laatste nieuws ook veel andere nuttige zaken.
Luister naar onze radio, bekijk onze video’s en nog veel meer.

Stuur een bericht aan de radiostudio

Ik heb en vraag of verzoek

Ja, ik wil vrijwilliger worden bij omroep Lekstroom

Stuur mij een intake formulier

video
play-sharp-fill