IJSSELSTEIN – Sinds de lancering op 18 oktober 2024 heeft het online platform IJsselsteinvoorelkaar al veel inwoners van IJsselstein met elkaar in contact gebracht. Het platform maakt het eenvoudig en veilig om hulp te vragen of aan te bieden.
“Van een gezellig praatje tot praktische hulp in en om het huis: IJsselsteiners staan voor elkaar klaar”, is de ervaring van welzijnsorganisatie Pulse die het platform beheert.
Hulp vragen en bieden zonder drempels
IJsselsteinvoorelkaar verlaagt de drempel om hulp te vragen of aan te bieden. Inwoners kunnen via het platform eenvoudig een hulpvraag plaatsen voor zichzelf of een naaste. Boodschappen doen, tuinieren, kleine klusjes of hulp bij huiswerk en computerproblemen behoren tot de meest voorkomende verzoeken.
Confronterend
Door de laagdrempelige opzet vinden vraag en aanbod snel hun weg naar elkaar. “Hulp vragen als je ziek bent, is confronterend. Je moet accepteren dat je het zelf niet meer kunt. Maar met IJsselsteinvoorelkaar is dat niet moeilijk, omdat je ziet dat er mensen zijn die je graag willen helpen,” vertelt een 60-jarige inwoonster van IJsselstein. Zij vond via het platform hulp bij het uitlaten van haar hond.
Toenemende behoefte aan burenhulp
Door personeelstekorten in de zorg, bezuinigingen en de trend van langer zelfstandig wonen wordt burenhulp steeds belangrijker. IJsselsteinvoorelkaar speelt hierop in door inwoners met elkaar te verbinden en zo de sociale samenhang in de stad te versterken.
IJsselsteiners die iets willen betekenen voor een ander of zelf hulp nodig hebben, kunnen een oproep plaatsen op www.ijsselsteinvoorelkaar.nl. Aanmelden als vrijwilliger kan hier ook.
Foto: Pulse