IJSSELSTEIN – Meer lopers dan ooit staan zaterdag aan de start van de IJsselsteinloop. Het wordt warm, maar vooralsnog gaat alles door zoals gepland. Sinds een aantal jaren werkt de organisatie met een professioneel medisch team in plaats van EHBO’ers. Dat doen ze al voordat het verplicht werd. “We vinden dat hartstikke belangrijk.”
De samenwerking met Just4medical begon na de introductie van de Veldnorm Evenementenzorg in 2019. “Toen zeiden we: we moeten een professioneel team hebben, zodat je de kennis en kunde in huis hebt als het nodig is”, vertelt Harry van Schaik, 35 jaar lang voorzitter en nu algemeen bestuurslid van de IJsselsteinloop. “Het niveau van de hulpverleners ligt veel hoger en de groep is diverser.”
“Een aantal jaar geleden zijn we begonnen met ijsblokjes bij de finish. Stel dat mensen oververhit raken, kunnen ze door het medische team gekoeld worden.” Dat team let ook op hoe mensen gekleed zijn. “Ze zeggen wel eens tegen mensen: je mag lopen, maar dan moet je wel een korte broek aantrekken. Niet iedereen denkt daarover na.” Dit jaar komt er een extra verzorgingspost en een aantal sproeiposten die door de brandweer geregeld worden.
Recordaantal
De startbewijzen voor de halve marathon waren een paar maanden terug al uitverkocht. “We hebben voor onszelf een maximum gesteld aan wat we aankunnen. Het aantal inschrijvingen staat op 3504. Dat is het hoogste aantal tot nu toe. “Na corona werd hardlopen booming. Elk jaar kregen we meer inschrijvingen.”
Van Schaik ontving vorig jaar een Koninklijke onderscheiding voor zijn inzet voor de IJsselsteinloop en de kindervakantieweek IJVO. Bij 41 van de 43 edities van de loop is hij betrokken geweest. Dit jaar is hij geen voorzitter meer. Hij houdt zich nu voornamelijk met sponsoring bezig. De hoofdsponsor vond hij dichtbij huis: dat is zijn eigen particuliere recherchebureau 2investigate. “Na 35 jaar voorzitter voelt het toch een beetje als mijn evenement. Ik dacht: hoe mooi als het een paar jaar lang mijn naam gaat dragen?”
Foto: In IJsselstein














