NIEUWEGEIN – Na de instorting van de parkeergarage in Nieuwegein adviseert de Onderzoeksraad voor Veiligheid dat er een wettelijk kader moet komen, zodat heel duidelijk is wie de eindverantwoordelijkheid draagt voor de levensvatbaarheid van gebouwen. In het geval van de parkeergarage in Nieuwegein was dit namelijk helemaal niet helder, zo blijkt uit het onderzoek.
Een jaar na het incident in Nieuwegein is het onderzoeksrapport gepubliceerd. Hieruit blijkt dat beter gebouwenbeheer prioriteit heeft. Geen van de bij de bouw betrokken partijen droeg namelijk de eindverantwoordelijkheid voor de veiligheid van het gebouw.
“Er was niet vastgelegd wie eraan de controles meewerkte – men ging er in goed vertrouwen van uit dat de ander de controles correct uitvoerde”, vertelt Pauline Gras, woordvoerder namens de Onderzoeksraad. “Maar wij zeggen: die controles moeten met aantoonbare tekeningen en berekeningen worden vastgelegd in een bouwdossier. Alle stappen en wijzigingen aangebracht in het gebouw moeten goed worden vastgelegd, door alle betrokken partijen.”
Maar wie was er nu echt verantwoordelijk?
Natuurlijk vinden alle betrokken partijen het vreselijk wat er is gebeurd, zegt Gras. “Wij hebben ons in ons onderzoek echter niet gericht op schuld of aansprakelijkheid. Voor ons is vooral belangrijk: wat kunnen we hiervan leren? En bovenal: dat de onderlinge verantwoordelijkheid niet vrijblijvend mag zijn.”
Wettelijk kader
De Onderzoeksraad stelt voor dat de minister van Volkshuisvesting en Ruimtelijke Ordening, Mona Keijzer, een wettelijk kader opstelt, waarin partijen verplicht worden de staat van een gebouw expliciet bij te houden. Gras: “Als Onderzoeksraad gaan wij niet voorschrijven welke partij de eindverantwoordelijkheid moet dragen. We vragen alleen of de minister wil vastleggen dat die verantwoordelijkheid moet worden benoemd. De bouwsector kan dan zelf bepalen welke partij dat op zich neemt. Bovendien wil de sector hier ook zelf in investeren – een wettelijk kader helpt hen daarbij. Nu is het aan de minister om stappen te zetten in wetgeving.”
De Onderzoeksraad heeft afgelopen tien jaar wel zeven rapporten opgesteld naar aanleiding van vergelijkbare voorvallen. “We zien een rode draad waarin er geen goede, schriftelijke afspraken zijn over de onderlinge verantwoordelijkheid in de keten”, zegt Gras. “Deze problematiek speelt dus vaker. We hopen daarom dat de minister ons advies zal overnemen.”
Reactie minister
Mona Keijzer, minister van Volkshuisvesting en Ruimtelijke Ordening, reageert op het rapport. Ze dankt de Onderzoeksraad voor het uitvoeren van het onderzoek, ze vindt de constructieve veiligheid van gebouwen belangrijk, zegt ze. “Ik ga het rapport daarom eerst goed bestuderen voordat ik er conclusies aan kan verbinden.”
Zoals gebruikelijk zal de minister binnen een half jaar reageren op het rapport en duidelijk maken hoe ze de aanbevelingen wil concretiseren.
Achtergrond
Aanleiding voor het nieuwe rapport was de instorting van de parkeergarage van het Antonius Ziekenhuis in Nieuwegein op zondag 26 mei 2024, kort voor tien uur ’s avonds. De bovenste hellingbaan van de parkeergarage stortte toen in. Ook de andere hellingbanen bezweken. Op dat moment bevonden er zich geen mensen of auto’s op de hellingbanen, die normaal gesproken volop gebruikt worden. Er waren dus geen gewonden.
Lees ook: Parkeerdrukte rond Antonius Ziekenhuis: gemeente Nieuwegein wil tarieven verhogen
Lees ook het volledige rapport: ‘Instorting hellingbanen parkeergarage Nieuwegein’
Foto: Antonius Ziekenhuis Nieuwegein