HOUTEN – Plantenkwekerij Jongerius die vorig jaar failliet ging, ontwikkelt zich verder onder een nieuwe naam. Investeringsmaatschappij Larendael van ondernemer Wim Beelen gaat de locatie aan de Doornkade in Houten voortzetten als ‘Eten bij Beelen’. Op het terrein moet een combinatie ontstaan van lokale voedselproductie, innovatie, energie en recreatie.
De voormalige kwekerij ging dit voorjaar opnieuw in productie na een faillissement. Sindsdien wordt gewerkt aan nieuwe plannen voor het terrein. Volgens initiatiefnemers draait het project om eerlijk en lokaal voedsel, midden tussen biologische teelt, technologie en energievoorzieningen. Onlands bezocht de gemeenteraad van Houten de locatie om uitleg te krijgen over de plannen. De verdere uitwerking van het project is nog in ontwikkeling.
Lokale voedselproductie centraal
Op het terrein van ongeveer 35 hectare wil Eten bij Beelen verschillende functies combineren; lokale voedselproductie, landbouw en energievoorziening. Volgens de initiatiefnemers wordt gewerkt aan nieuwe gewassen en andere teeltmethodes. Ook moet er op de locatie plek zijn voor andere bedrijven.
Daarnaast speelt energie een belangrijke rol in de plannen. De initiatiefnemers onderzoeken een systeem waarbij onder meer een datacenter onderdeel wordt van de energievoorziening op het terrein.
Recreatie
Naast landbouw en technologie bevat het plan ook recreatie. Zo wordt gedacht aan een camping, winkel en restaurant. Daarmee moet het terrein toegankelijk worden voor bezoekers.
Foto: Jongerius














