HOUTEN – Ook dit jaar zijn de allereerste kersen in het Lekstroomgebied te koop bij het Kersenmeisje in ’t Goy. Bij Yvonne Vreeswijk -het kersenmeisje- zijn de kersen eerder rijp geworden, doordat er een glazen kas om de bomen heen is gebouwd. “Het is ieder jaar weer een wedstrijdje tussen telers: wie heeft de eerste rijpe kersen?”
Toch is Yvonne met dit ’trucje’ niet altijd de eerste. “Vorige week werden de eerste kersen uit Cothen al aangeboden”, vertelt Yvonne. “Die komen niet uit een kas, maar dat betreft een kersenras dat heel vroeg rijp is.” Ook Yvonne heeft meerdere rassen kersen. Dat moet ook wel, want je kunt nooit één ras in één keer plukken. Hoeveel hulp je er ook bij hebt, als alle kersen tegelijk rijp zijn is het niet te doen. Ook al niet omdat die kersen dan ook allemaal tegelijk verkocht moeten worden. Dan heb je de rest van de zomer niks meer.” Het kersenseizoen duurt zo’n twee maanden.
Foto: het Kersenmeisje














