Nieuwegein – Ruim 15.000 leerlingen in de provincie Utrecht hebben vandaag hun eindexamen Nederlands. Een deel van de leerlingen van het vmbo is al enige tijd bezig, maar nu is het ook aan vmbo-t, havo en het vwo om aan hun examens te beginnen. In de Lekstroomregio gebeurt dat op 8 scholen. Hoe zit het met de zenuwen voor het examen van vandaag? Omroep Lekstroom vraagt het aan vijf havo-examenleerlingen van het Anna van Rijn College in Nieuwegein. .
Emilie (17) woont in IJsselstein en begint vanochtend met het examen Nederlands. ‘De zenuwen zijn behoorlijk aanwezig. Ik voel echt veel druk om te slagen. Die druk leg ik mezelf op, maar vanuit school wordt ook benadrukt hoe belangrijk het is om hard te leren’, vertelt Emilie. Voor schoolgenoot Senne (16) uit IJsselstein begon de stress pas echt op de dag voor het examen, al is het volgens haar tot nu toe goed te doen. ‘Ik denk dat de echte paniek begint wanneer ik straks de examenzaal binnenloop’, aldus Senne.
Bij Khalid (18) is het nog niet helemaal doorgedrongen dat de examens staan te beginnen: ‘het voelt allemaal nog heel ver weg, ik kan nog niet echt geloven dat ik het moet gaan doen. Het helpt wel dat we met Nederlands beginnen. Het is begrijpend lezen, daar hoef ik niet voor te leren, zodat het een beetje rustig start’, aldus Khalid.
Hoe bereid je je dan voor op een eerste examen? De leerlingen geven aan vooral veel geoefend te hebben, ‘het maken van oude examens geeft je een goed beeld van wat er gaat komen’, vertellen Senna (16) en Ninthe (16) uit IJsselstein. Khalid zijn voorbereiding is naar eigen zeggen niet optimaal: ‘ik heb totaal niet goed geleerd. Af en toe wat filmpjes kijken en oefeningen maken, maar daar bleef het echt bij.’ Naast het leren, vertellen de scholieren dat ze zoveel mogelijk slapen en gezond proberen te eten. Ze zijn het er allemaal over eens dat een banaan op het examen-bureau niet mag ontbreken, ook nemen sommigen een gelukssteentje mee in de hoop dat het iets helpt.
De vijf leerlingen van het Anna van Rijn College in Nieuwegein zijn goed bevriend, ‘Dat ik dit met mijn vrienden kan doen is echt ontzettend fijn. We zitten echt allemaal in hetzelfde schuitje’, vertelt Emilie. ‘We motiveren elkaar en stellen elkaar vragen wanneer dat nodig is’, vult Senne aan.
Na de examens gaat een deel van de groep samen op examenreis om het einde van hun middelbareschooltijd te vieren. Ze gaan, net als heel veel andere scholieren, naar Albufeira in Portugal.
Voor meer informatie rondom de eindexamens kun je een kijkje nemen op onze instagram: @Omroeplekstroom














