Lopikse coalitieonderhandelingen mislukt

LOPIK – Het is Hart voor Lopik, de grootste partij sinds de verkiezingen, niet gelukt om een meerderheid mee te krijgen in een coalitie. De partij zet nu in op een raadsakkoord en heeft de andere politieke partijen uitgenodigd om daarover te komen praten. “Zo’n akkoord moet wel stevig ingevuld worden.”

Arie Schep (CU-SGP) was zaterdag te gast in het radioprogramma ‘Daar hou ik u aan’ van omroep Lekstroom. Daar vertelde hij over de ontstane impasse. “Eerst viel de VVD af, toen het CDA. Er is geen meerderheid te vinden die in een coalitie met Hart voor Lopik wil.” Nu heeft Hart voor Lopik alle anderen uitgenodigd om te onderzoeken of een raadsakkoord mogelijk is.

Niet traditioneel
Yvonne Slob (Hart voor Lopik): “We willen verder kijken dan de traditionele aanpak. We hebben drie partijen nodig om een meerderheid te vormen, dan zitten er nog maar twee in de oppositie. Daarom denken we aan een raadsakkoord. Lianne van Kalken komt 19 mei tijdens een openbare vergadering vertellen over raadsakkoorden. Zij heeft promotieonderzoek gedaan naar de werking van raadsakkoorden in gemeenten.”

Duidelijke standpunten
Over een raadsakkoord is Arie Schep niet bij voorbaat enthousiast. “Zo’n akkoord moet wel stevig ingevuld worden. Bijvoorbeeld over asielopvang kun je van tevoren beter een duidelijk standpunt bepalen. Anders is de kans groot dat iedereen, als het zich voordoet, ineens allemaal verschillende standpunten inneemt.”

Ingegraven
De reden voor het mislukken van de onderhandelingen is moeilijk te zeggen, aldus Arie Schep. “Wellicht heeft het iets te maken met one-issue partijen in het algemeen. Zij zijn in veel gemeenten de grootste geworden op één thema in de verkiezingen. Op dat thema hebben ze zich zó diep ingegraven, dat er totaal niet meer over te onderhandelen valt.” Het hele interview is hier te beluisteren.

Foto: Arie Schep

Heb jij nieuws uit de regio of een tip? Mail ons op redactie@omroeplekstroom.nl.

Bericht delen

Facebook
Twitter
LinkedIn
WhatsApp

Meer nieuws

Actuele video

YouTube player

Rondom Lekstroom

Live op de radio

Podcast

Werken bij de omroep?

Meest gelezen deze week

Vertrokken raadsleden: ‘Opstappen doe je niet zomaar’

LOPIK – De twee raadsleden die Hart voor Lopik verlieten, deden dat pas na een lang proces. Ze voelden zich niet gehoord en onprettig. Dat zegt Françoise Verhoef, fractieleider van VVD-Lopik. “Uiteindelijk vroegen ze mij om een open gesprek, waar ze wilden vertellen waar ze mee zaten. Dat leidde tot

Lees verder »

ik heb een

TIP voor de redactie

Nieuws voortaan ook via onze app?

DOWNLOAD ONZE APP

Wil je als eerste op de hoogte zijn van het nieuws in je regio, download dan onze nieuwsapp.
 Naast het laatste nieuws ook veel andere nuttige zaken.
Luister naar onze radio, bekijk onze video’s en nog veel meer.

Stuur een bericht aan de radiostudio

Ik heb en vraag of verzoek

Ja, ik wil vrijwilliger worden bij omroep Lekstroom

Stuur mij een intake formulier

video
play-sharp-fill