LOPIK – Het is Hart voor Lopik, de grootste partij sinds de verkiezingen, niet gelukt om een meerderheid mee te krijgen in een coalitie. De partij zet nu in op een raadsakkoord en heeft de andere politieke partijen uitgenodigd om daarover te komen praten. “Zo’n akkoord moet wel stevig ingevuld worden.”
Arie Schep (CU-SGP) was zaterdag te gast in het radioprogramma ‘Daar hou ik u aan’ van omroep Lekstroom. Daar vertelde hij over de ontstane impasse. “Eerst viel de VVD af, toen het CDA. Er is geen meerderheid te vinden die in een coalitie met Hart voor Lopik wil.” Nu heeft Hart voor Lopik alle anderen uitgenodigd om te onderzoeken of een raadsakkoord mogelijk is.
Niet traditioneel
Yvonne Slob (Hart voor Lopik): “We willen verder kijken dan de traditionele aanpak. We hebben drie partijen nodig om een meerderheid te vormen, dan zitten er nog maar twee in de oppositie. Daarom denken we aan een raadsakkoord. Lianne van Kalken komt 19 mei tijdens een openbare vergadering vertellen over raadsakkoorden. Zij heeft promotieonderzoek gedaan naar de werking van raadsakkoorden in gemeenten.”
Duidelijke standpunten
Over een raadsakkoord is Arie Schep niet bij voorbaat enthousiast. “Zo’n akkoord moet wel stevig ingevuld worden. Bijvoorbeeld over asielopvang kun je van tevoren beter een duidelijk standpunt bepalen. Anders is de kans groot dat iedereen, als het zich voordoet, ineens allemaal verschillende standpunten inneemt.”
Ingegraven
De reden voor het mislukken van de onderhandelingen is moeilijk te zeggen, aldus Arie Schep. “Wellicht heeft het iets te maken met one-issue partijen in het algemeen. Zij zijn in veel gemeenten de grootste geworden op één thema in de verkiezingen. Op dat thema hebben ze zich zó diep ingegraven, dat er totaal niet meer over te onderhandelen valt.” Het hele interview is hier te beluisteren.
Foto: Arie Schep














