LEKSTROOM REGIO – Het aantal boetes dat politie en handhaving uitschreef voor fietsen zonder verlichting is fors gestegen ten opzichte van vorig jaar. Dat blijkt uit een analyse van vergelijkingsplatform Independer op basis van cijfers van het Centraal Justitieel Incassobureau. Het aantal boetes is wel lager dan in 2023: de stijging wordt dus vooral verklaard doordat er in 2024 een stuk minder werd uitgeschreven ten opzichte van andere jaren.
Met het ingaan van de wintertijd dit weekend is het extra belangrijk om zichtbaar te zijn in het donker. Politie en handhaving deelden dit jaar tussen mei en augustus 55 procent meer boetes uit voor fietsen zonder verlichting dan in dezelfde periode een jaar eerder. Waar dat er in 2024 een kleine 2.900 waren, waren dat er dit jaar bijna 4.500. In 2023 werden in dezelfde periode bijna 6.000 boetes uitgeschreven. De boete voor fietsen zonder verlichting bedraagt 75 euro.
Boa’s bevoegd
Jaap Kamminga, strategisch beleidsadviseur bij de Fietsersbond, vermoedt dat de toename deels komt doordat buitengewoon opsporingsambtenaren (boa’s) meer bevoegdheden hebben dan eerder. “Sinds januari 2024 mogen ze ook boetes uitschrijven op fietsverlichting”, licht hij toe. “Je zou verwachten dat die cijfers vorig jaar dan ook al hoger waren, maar ze hadden eerst een extra opleiding nodig om het echt te gaan doen. Inmiddels is een grote groep boa’s daartoe opgeleid.” De dip in 2024 t.o.v. 2023 en 2025 kan ook te maken hebben met meer controle op fatbikes vorig jaar, weet Kamminga van sommige korpsen.
Dat aantal ongevallen met fatbikes is in 2024 inderdaad flink toegenomen. Dat waren er in 2024 ruim vijf keer zoveel als een jaar eerder. Fabtikes zijn voornamelijk een probleem in de grote steden. In Utrecht waren in 2024 54 incidenten met een fatbike, in de Lekstroomregio waren dat er minder dan 10.
Verzekering
Kamminga wijst op het belang van goede fietsverlichting. “Hoe eerder jij gezien wordt, hoe meer rekening anderen met je kunnen houden. En je ziet zelf een stuk beter waar je fietst en of er geen hobbels in de weg zitten.” Ook uit verzekeringsoogpunt is het onverstandig zonder verlichting te fietsen, vertelt Michel Ypma, verzekeringspexpert bij Independer. “Fietsers die nalatig zijn en zonder verlichting op pad gaan, lopen het risico minder schadevergoeding te ontvangen als er een ongeluk gebeurt. Natuurlijk wordt per verkeersongeval de schuldvraag beoordeeld. De verzekeraar of rechter bepaalt dit op basis van omstandigheden tijdens het ongeval. Denk aan slecht zicht door het weer, geen straatverlichting of een fietser die donkere kleding draagt en zonder verlichting op pad was.”
Volgens cijfers van het Centraal Bureau voor de Statistiek (CBS) zijn fietsers de grootste groep verkeersslachtoffers. Bij het merendeel van die fietsongevallen is een automobilist betrokken.
Foto: Alextredz, CC BY-SA 4.0, via Wikimedia Commons.













