LOPIK – Nu het Hart voor Lopik niet gelukt is om een meerderheidscoalitie te vormen, nemen andere partijen het over. CU-SGP, de VVD en het CDA starten verkennende gesprekken over het vormen van een coalitie. Hiermee slaan ze het voorstel van Hart voor Lopik, om een gezamenlijk raadsakkoord te maken, af.
“Binnen onze partijen is op dit moment geen draagvlak voor een raadsakkoord”, melden de drie partijen in een statement. “In zo’n akkoord blijven veel dingen onduidelijk en worden pas later ingevuld. De huidige tijd vraagt om een bestuur dat duidelijke keuzes maakt en verantwoording neemt.”
Buiten spel
Yvonne Slob (Hart voor Lopik): Het onderhandelingsproces verliep moeizaam. Hart voor Lopik sloot niemand bij voorbaat uit. Andere partijen deden dit wel. Hierdoor was er weinig bewegingsvrijheid. Wij hebben alles op alles gezet om alle mogelijkheden te onderzoeken. Vele gesprekken zijn gevoerd en zelfs onafhankelijke partijen zijn ingeschakeld om ons verder te helpen. Maar al snel werd duidelijk dat deze drie partijen liever samen verder willen. Hetzelfde als vier jaar geleden gebeurde: Hart voor Lopik wordt buiten spel gezet.”
Niet transparant
De andere partijen vinden juist Hart voor Lopik niet transparant. “Hart voor Lopik wilde alleen afzonderlijk met ons en CU-SGP praten”, vertelt Francoise Verhoef (VVD). “Zo kun je toch geen gezamenlijk coalitieakkoord maken?” Ook het CDA, dat vervolgens uitgenodigd werd om een coalitie te vormen, ging hier niet zomaar in mee. Lijsttrekker Connie Hogendoorn: “We willen eerst het rapport van de informateur inzien. Dat hoort gewoon openbaar te zijn.” Arie Schep (CU-SGP) vertelde in het radioprogramma ‘Daar hou ik u aan’ van omroep Lekstroom eerder al dat hij een raadsakkoord riskant vindt. “Vooral one-issue partijen hebben zich zo ingegraven dat er niet mee te onderhandelen valt.” Dat interview is hier te terug te luisteren (uitzending van 9 mei, tussen 11.00 en 12.00).
Foto: Yvonne Slob (Hart voor Lopik)














