▷ Muntplein vernieuwd: ‘Nu pas echt gezellig’, maar ook onvrede over parkeerplekken

NIEUWEGEIN – Het Muntplein in Nieuwegein is vernieuwd. De gemeente wilde het verouderde plein aantrekkelijker maken. Is het een verbetering of missen de Nieuwegeiners het oude Muntplein?

Het winkelcentrum en de omliggende bebouwing van het Muntplein waren verouderd en sloten niet meer goed aan bij de behoeften en wensen van de buurt. De gemeente Nieuwegein wilde het gebied aantrekkelijker maken door het te moderniseren, te vergroenen en speelvriendelijker te maken. Daarnaast moest het plein geschikter worden voor wonen, winkelen en ontmoeten, zoals de gemeente het noemt.

Mening omwonenden
Het plein is inmiddels al een tijd in gebruik. Voor veel omwonenden is het vernieuwde plein een aangename en fijne plek. “Het is een fantastische aanpassing, vroeger was het kaal en grijs”, vertelt een omwonende. “Ik kom hier al 30 jaar, het plein is nu pas echt gezellig.”

Parkeergelegenheid
Er is minder parkeergelegenheid bij het Muntplein omdat de ruimte anders is ingericht. Een deel van de parkeerplaatsen is verdwenen om plaats te maken voor groen en een fietsvriendelijk winkelgebied. Op Facebook wordt kritisch gesproken over de veranderingen rondom de parkeerplaatsen op het plein. Zo schrijft men: “Jammer dat er véél parkeerplaatsen minder zijn. Slecht gepland” en “Winkeliers zullen niet blij zijn met de beperkte parkeerplaatsen.”

Ook op het plein zelf zijn verschillende omwonenden niet blij met de verandering rondom het parkeren. “Ik moet twee rondjes om het winkelcentrum rijden voordat ik een keer een plek vind, het is schandalig”, vertelt een licht gefrustreerde man.

Het vernieuwde Muntplein zorgt daarmee voor zowel positieve reacties als kritiek vanuit de buurt.

Beeld: Noah Hensema

Heb jij nieuws uit de regio of een tip? Mail ons op redactie@omroeplekstroom.nl.

Bericht delen

Facebook
Twitter
LinkedIn
WhatsApp

Meer nieuws

Actuele video

YouTube player

Rondom Lekstroom

Live op de radio

Podcast

Werken bij de omroep?

Meest gelezen deze week

Vertrokken raadsleden: ‘Opstappen doe je niet zomaar’

LOPIK – De twee raadsleden die Hart voor Lopik verlieten, deden dat pas na een lang proces. Ze voelden zich niet gehoord en onprettig. Dat zegt Françoise Verhoef, fractieleider van VVD-Lopik. “Uiteindelijk vroegen ze mij om een open gesprek, waar ze wilden vertellen waar ze mee zaten. Dat leidde tot

Lees verder »

ik heb een

TIP voor de redactie

Nieuws voortaan ook via onze app?

DOWNLOAD ONZE APP

Wil je als eerste op de hoogte zijn van het nieuws in je regio, download dan onze nieuwsapp.
 Naast het laatste nieuws ook veel andere nuttige zaken.
Luister naar onze radio, bekijk onze video’s en nog veel meer.

Stuur een bericht aan de radiostudio

Ik heb en vraag of verzoek

Ja, ik wil vrijwilliger worden bij omroep Lekstroom

Stuur mij een intake formulier

video
play-sharp-fill