Nieuw initiatief Rouwen & Vieren Houten: ‘Ruimte voor rouw in de publieke ruimte’

HOUTEN – Dit najaar komt er in Houten een gedenkplek. Het heeft te maken met het initiatief Rouwen & Vieren. De organisatoren willen een toegankelijke plek voor mensen die met verlies te maken hebben. “In onze snelle maatschappij is ruimte voor rouw niet vanzelfsprekend.”

De handtekening bij de notaris is gezet: de stichting achter dit initiatief in Houten is daarmee officieel opgericht. De gedenkplek komt in november of december op een zichtbare plek in de gemeente te staan. Mensen kunnen er even naar binnen lopen om stil te staan bij een verlies. Ze kunnen binnen met iemand praten, een kaarsje branden, iets schrijven, een lint beschrijven of met iemand in gesprek gaan.

Neiging om snel weer door te leven
“Het gevoel van verdriet en rouw blijft vaak achter de voordeur”, legt Rebecca Onderstal uit. Zij is een van de initiatiefnemers. “Als je na een verlies langere tijd verdrietig bent, denken mensen al snel: ‘Die moet in therapie’.

Onderstal: “In de donkere dagen is het belangrijk dat er ruimte is om even stil te staan bij iemand die je mist. Dat hoef je niet allemaal alleen te doen. We hebben vaak de neiging om na een verlies snel weer door te leven. Maar iedereen rouwt op zijn of haar eigen manier, en daar zit niet altijd een duidelijk tijdspad aan.”

Op 24 plekken in Nederland
Het initiatief van de gedenkplek bestaat op meerdere plekken in Nederland: inmiddels op 24 locaties, van Groningen tot Woerden en Heerde. Het is vaak een glazen kas die symbool staat voor licht en openheid. “Dat maakt het heel toegankelijk. Juist in de donkere maanden zal de verlichte gedenkplek extra zichtbaar zijn in het straatbeeld.”

Beeld: Rebecca Onderstal 

Heb jij nieuws uit de regio of een tip? Mail ons op redactie@omroeplekstroom.nl.

Bericht delen

Facebook
Twitter
LinkedIn
WhatsApp

Meer nieuws

Actuele video

YouTube player

Rondom Lekstroom

Live op de radio

Podcast

Werken bij de omroep?

Meest gelezen deze week

Vertrokken raadsleden: ‘Opstappen doe je niet zomaar’

LOPIK – De twee raadsleden die Hart voor Lopik verlieten, deden dat pas na een lang proces. Ze voelden zich niet gehoord en onprettig. Dat zegt Françoise Verhoef, fractieleider van VVD-Lopik. “Uiteindelijk vroegen ze mij om een open gesprek, waar ze wilden vertellen waar ze mee zaten. Dat leidde tot

Lees verder »

ik heb een

TIP voor de redactie

Nieuws voortaan ook via onze app?

DOWNLOAD ONZE APP

Wil je als eerste op de hoogte zijn van het nieuws in je regio, download dan onze nieuwsapp.
 Naast het laatste nieuws ook veel andere nuttige zaken.
Luister naar onze radio, bekijk onze video’s en nog veel meer.

Stuur een bericht aan de radiostudio

Ik heb en vraag of verzoek

Ja, ik wil vrijwilliger worden bij omroep Lekstroom

Stuur mij een intake formulier

video
play-sharp-fill