NIEUWEGEIN – Het nieuwe National Climbing Centre (NCC) in Nieuwegein is zaterdag het decor voor het Nederlands kampioenschap leadklimmen. Tijdens dit toernooi strijden vierentwintig deelnemers om de nationale titel.
Leadklimmen is een discipline binnen de klimsport waarbij sporters met touw een route voorklimmen (bij deze techniek nemen klimmers het touw zelf mee naar boven) en binnen zes minuten zo hoog mogelijk proberen te komen. De klimmer die het hoogste punt bereikt, is de winnaar.

Grootste van de Benelux
De koninklijke Nederlandse Klim- en Bergsport Vereniging (NKBV) vertelt dat met het houden van het NK ook de opening van het klimcentrum wordt gevierd. De hal is, met zo’n 5100 vierkante meter, het grootste klimcentrum van de Benelux.
Aan het Nederlands kampioenschap gingen twee kwalificatiewedstrijden vooraf. Hierin plaatsten de twaalf beste vrouwen en twaalf beste mannen zich voor het NK. De wedstrijddag begint met de halve finales; daaruit gaan de zes beste deelnemers door naar de finales.
Klimfeest
Naast het aanmoedigen van de klimmers, is er voor de toeschouwers zelf ook genoeg te doen. “Het wordt een leuk klimfeest, toeschouwers kunnen zelf de nieuwe hal proberen. Het is echt de viering van een klimcentrum waar ruimte is voor elk niveau; van beginners tot de top van Nederland”, aldus de NKBV. De vereniging verwacht tussen de tweehonderd en driehonderd toeschouwers: “het zijn de beste leadklimmers van ons land, dus dat trekt wel publiek.”
Foto’s: Lynn vd Meer ©Rein Rijke en © Climbing Network














