Nieuwbouw Lagebiezen komt moeizaam op gang

IJSSELSTEIN – Op de plek van de voormalige schoolgebouwen aan de Lagebiezen 4-10 in IJsselstein wil de gemeente 75 woningen en een zorgcentrum realiseren. Ondanks een jarenlang participatietraject kwamen ontevreden inwoners inspreken bij de gemeenteraad. In de hoop de plannen alsnog te kunnen wijzigen. Daar ging de gemeenteraad niet in mee.

Inspreker mevrouw Glas-van Glabbeek is eigenaar van Lagebiezen 8-10 en fysiopraktijk Groene Biezen. “De gemeente maakt zich er wel erg makkelijk vanaf door het zorgcentrum geheel op onze grond te willen plaatsen. Waarom wordt dit niet beter verspreid over het gebied?” Inspreker de heer Thomas vond de ontsluiting voor de woningen aan de Lagebiezen niet slim. “Die weg is al zo druk.” Diverse politici gingen hierop door. Bjorn Kolbeek (CDA): “De fysio en huisarts melden dat er onvoldoende ruimte voor hen is ingetekend.” Sanne de Bruijne (GL-PvdA): “Er moet meer ruimte komen voor zorgorganisaties. Ook zal er een probleem met netcongestie ontstaan. Gaat tot vertraging leiden?”

Vertraging voorkomen
Wethouder Peter Bekker: “We hebben overleg gehad met de huisartsenzorg en gaan samen bekijken wat er in de nabije omgeving mogelijk is om uit te breiden. Als we nu het bestemmingsplan weer moeten veranderen, lopen we veel vertraging op. Dan komt het hele plan in gevaar. De bouw moet binnen drie jaar starten, dan krijgen we zoals het er nu naar uitziet een aansluiting op het stroomnet. Daarna wordt het erg onzeker.”

Verkeer
Ook over het verkeer bleek voldoende onderzocht te zijn. Bekker: “Volgens verkeersonderzoek is de manier waarop het nu ingetekend staat de beste. Maar we gaan eerst in de praktijk bezien welke manier het beste is om de verkeersbewegingen goed te laten verlopen.” De gemeente hoopt na de zomer de uiteindelijke omgevingsvergunning te verstrekken, zodat het plan gerealiseerd kan gaan worden.

Foto: stadhuis van IJsselstein

Heb jij nieuws uit de regio of een tip? Mail ons op redactie@omroeplekstroom.nl.

Bericht delen

Facebook
Twitter
LinkedIn
WhatsApp

Meer nieuws

Actuele video

YouTube player

Rondom Lekstroom

Live op de radio

Podcast

Werken bij de omroep?

Meest gelezen deze week

Vertrokken raadsleden: ‘Opstappen doe je niet zomaar’

LOPIK – De twee raadsleden die Hart voor Lopik verlieten, deden dat pas na een lang proces. Ze voelden zich niet gehoord en onprettig. Dat zegt Françoise Verhoef, fractieleider van VVD-Lopik. “Uiteindelijk vroegen ze mij om een open gesprek, waar ze wilden vertellen waar ze mee zaten. Dat leidde tot

Lees verder »

ik heb een

TIP voor de redactie

Nieuws voortaan ook via onze app?

DOWNLOAD ONZE APP

Wil je als eerste op de hoogte zijn van het nieuws in je regio, download dan onze nieuwsapp.
 Naast het laatste nieuws ook veel andere nuttige zaken.
Luister naar onze radio, bekijk onze video’s en nog veel meer.

Stuur een bericht aan de radiostudio

Ik heb en vraag of verzoek

Ja, ik wil vrijwilliger worden bij omroep Lekstroom

Stuur mij een intake formulier

video
play-sharp-fill