IJSSELSTEIN – Op de plek van de voormalige schoolgebouwen aan de Lagebiezen 4-10 in IJsselstein wil de gemeente 75 woningen en een zorgcentrum realiseren. Ondanks een jarenlang participatietraject kwamen ontevreden inwoners inspreken bij de gemeenteraad. In de hoop de plannen alsnog te kunnen wijzigen. Daar ging de gemeenteraad niet in mee.
Inspreker mevrouw Glas-van Glabbeek is eigenaar van Lagebiezen 8-10 en fysiopraktijk Groene Biezen. “De gemeente maakt zich er wel erg makkelijk vanaf door het zorgcentrum geheel op onze grond te willen plaatsen. Waarom wordt dit niet beter verspreid over het gebied?” Inspreker de heer Thomas vond de ontsluiting voor de woningen aan de Lagebiezen niet slim. “Die weg is al zo druk.” Diverse politici gingen hierop door. Bjorn Kolbeek (CDA): “De fysio en huisarts melden dat er onvoldoende ruimte voor hen is ingetekend.” Sanne de Bruijne (GL-PvdA): “Er moet meer ruimte komen voor zorgorganisaties. Ook zal er een probleem met netcongestie ontstaan. Gaat tot vertraging leiden?”
Vertraging voorkomen
Wethouder Peter Bekker: “We hebben overleg gehad met de huisartsenzorg en gaan samen bekijken wat er in de nabije omgeving mogelijk is om uit te breiden. Als we nu het bestemmingsplan weer moeten veranderen, lopen we veel vertraging op. Dan komt het hele plan in gevaar. De bouw moet binnen drie jaar starten, dan krijgen we zoals het er nu naar uitziet een aansluiting op het stroomnet. Daarna wordt het erg onzeker.”
Verkeer
Ook over het verkeer bleek voldoende onderzocht te zijn. Bekker: “Volgens verkeersonderzoek is de manier waarop het nu ingetekend staat de beste. Maar we gaan eerst in de praktijk bezien welke manier het beste is om de verkeersbewegingen goed te laten verlopen.” De gemeente hoopt na de zomer de uiteindelijke omgevingsvergunning te verstrekken, zodat het plan gerealiseerd kan gaan worden.
Foto: stadhuis van IJsselstein














