NIEUWEGEIN – De regio Utrecht staat voor grote uitdagingen. Het aantal woningen en arbeidsplaatsen groeit snel. Om de regio bereikbaar en leefbaar te houden, is beter openbaar vervoer noodzakelijk. Uit onderzoek blijkt dat de nieuwe tramverbinding tussen Utrecht en Nieuwegein -de Merwedelijn- hierin een cruciale rol speelt.
Dit onderzoek wordt uitgevoerd door U Ned, een samenwerkingsverband van het Rijk, de provincie en gemeenten, waaronder Nieuwegein.
Woning en werkgelegenheid
De provincie Utrecht bouwt tot 2040 165.000 nieuwe woningen. Daarnaast komen er 110.000 extra arbeidsplaatsen bij. In Nieuwegein worden op korte termijn zo’n 5.500 woningen gebouwd, onder meer in Nieuwegein City en Rijnhuizen. Na 2030 biedt de Groot Merwede-zone (A12) ruimte voor nog eens 5.000 tot 10.000 woningen. Dit zorgt voor veel extra verkeer. Betere OV-verbindingen zijn daarom essentieel.
Ruggengraat
De Merwedelijn wordt een belangrijke schakel in het openbaar vervoer. Dagelijks gaan naar verwachting 50.000 tot 60.000 reizigers van deze tram gebruikmaken. De lijn ondersteunt niet alleen de groei, maar biedt ook kansen voor verdere uitbreiding. Een mogelijke doortrekking naar Rijnenburg maakt het OV-netwerk nog sterker.
Onderzoek haalbaarheid
De komende maanden worden de plannen voor de Merwedelijn verder onderzocht. Experts kijken naar mogelijke routes, haltes en kosten. Ook wordt bepaald waar de tram bij Utrecht Centraal het beste kan stoppen en of de lijn ondergronds of bovengronds moet lopen. Daarnaast wordt onderzocht of een doortrekking naar Rijnenburg haalbaar is. Zodra alles duidelijk is, wordt een voorkeursroute gekozen.
Foto: Fred van den Wijngaard