NIEUWEGEIN – Sinds dit jaar kunnen inwoners van Nieuwegein met problemen rondom hun particuliere huurwoning terecht bij het Huurteam. Of het nu gaat om te hoge huurprijzen, slecht onderhoud of een conflict met de verhuurder, het team biedt gratis advies en ondersteuning aan huurders die een melding maken bij het Meldpunt Huurproblemen van de gemeente.
“Voor de meeste mensen is hun huurwoning hun thuis. Helaas zorgen sommige verhuurders niet voor goede woonomstandigheden,” legt Eva Luijendijk van het Huurteam uit. “Of het nu gaat om achterstallig onderhoud, te hoge huurprijzen of intimidatie, wij staan klaar om huurders te helpen.”
Woningcoörporaties
Het Huurteam richt zich uitsluitend op particuliere huurders en niet op bewoners van woningcorporaties zoals Woonin, Portaal of Jutphaas Wonen. Deze corporaties hebben hun eigen geschillencommissies. Sinds oktober biedt het Huurteam niet alleen advies op afstand, maar ook persoonlijke hulp.
Behoefte
Volgens projectleider Marijke Roskam van de gemeente Nieuwegein voorziet het Huurteam in een grote behoefte. “Mensen die niet huren via een woningcorporatie wisten vaak niet waar ze terecht konden met hun klachten. Met het Huurteam bieden we nu een structurele oplossing,” vertelt Roskam. “Het team helpt niet alleen bij het oplossen van problemen, maar geeft ook advies over de rechten van huurders.”
Veel geholpen
Hoewel het team pas sinds het najaar actief is, heeft het al meerdere huurders geholpen. Luijendijk vertelt wat het Huurteam zoal doet: “We toetsen huurprijzen, geven juridisch advies, bemiddelen bij conflicten en voeren op verzoek van huurders controles uit bij woningen.” Het doel is om zoveel mogelijk particuliere huurders in Nieuwegein te bereiken. “We willen dat mensen weten dat ze er niet alleen voor staan,” benadrukt Luijendijk. “Het maken van een melding is de eerste stap naar een oplossing.”
Foto: Omroep Lekstroom