IJSSELSTEIN – De werkzaamheden rondom de bouw van de noodopvang gaan woensdag van start. De gemeente streeft ernaar de opvang uiterlijk 1 juli te openen. Dat laat zij weten in een bewonersbrief.
Tot uiterlijk 31 december is de opvang actief, zo staat nog eens bevestigd in de bewonersbrief die de gemeente heeft gestuurd. Daarin staat ook dat er op korte termijn duidelijke afspraken worden gemaakt met voetbalvereniging IJFC om de opvang goed te laten verlopen. “Ik zou niet spreken van chaos, als het gaat om het aantal klachten en vragen die we binnenkregen als gemeente, maar we merken wel dat de keuze veel impact heeft”, zegt een woordvoerder van de gemeente.
‘Onbegrijpelijke keuze’
IJFC blijft bij het standpunt dat de vereniging de keuze van de gemeente onbegrijpelijk vindt: om veld 2 in het bijzonder zo in beslag te nemen. Dat benoemt de gemeente ook kort in de brief. IJFC-voorzitter Remco Bloemheuvel zegt daarover: “De hele voetbalvereniging is het erover eens dat de velden nooit op de lijst van opties hadden mogen staan. Dat staat los van of mensen voor of tegen een noodopvang zijn. Ons belang is om voetbal te faciliteren en daar sta ik voor.”
Het veld, zo benadrukt de voorzitter van de vereniging, is hard nodig voor de voetbal. “We zaten al flink onder onze capaciteit qua ruimte.”
Niet iedereen is tevreden
De gemeente schrijft in de bewonersbrief dat zij de verdeeldheid onder IJsselsteiners zien en horen. “Ook de komende tijd blijven we daarover met elkaar in gesprek. Onder andere in een klankbordgroep met de voetbalvereniging, omwonenden, ondernemers en medewerkers van het COA en de gemeente.” Daarover zal de gemeente later nog informatie geven, laat zij weten. Wel benoemt de gemeente dat er al honderden mensen afkwamen op de informatiebijeenkomsten, waar allerlei vragen beantwoord werden. “We hebben heel veel informatie kunnen geven”, zegt de woordvoerder van de gemeente. “En vergeet ook niet dat achter de boosheid, soms ook oprechte zorgen en vragen zitten. Bijvoorbeeld dat er van alles wordt geregeld voor de vluchtelingen, terwijl mensen zelf reële levensonderhoudszorgen hebben.”
IJFC-voorzitter Bloemheuvel: “We hopen dat de opvang op de juiste manier gaat en dat er rekening wordt gehouden met de belangen van ongeveer 1.000 voetballers”
Wekelijks contact
De gemeente vertelt dat zij wekelijks contact heeft met IJFC. “Er wordt over van alles gesproken: over kantine-inkomsten die IJFC misloopt, over de gevolgen voor het voetbalveld en dat er weer een mooi veld moet komen met nieuwe doelen. Begrijp dat het college van B en W dit ook niet plezierig vindt voor IJFC. Maar we moeten iets doen, zo hoog is de nood.”
Uiteindelijk spreekt de gemeente van een agree-to-disagree-situatie met IJFC rondom de locatie.
Beeld: Meike van Eindhoven














