Ombudsman

Omroep Lekstroom Ombudsman

Omroep Lekstroom is een lokale omroep dóór de inwoners en vóór de inwoners. Om dit te benadrukken introduceren wij de rol van een ombudsman/vrouw die naar de inwoners luistert en indien relevant erover publiceert. De ombudsman tracht te bemiddelen als inwoners in de knel komen door, of er niet uit komen met, weerbarstige instanties of onwillige bureaucratieën.

Alles al geprobeerd?
Heb je het gevoel dat je als inwoner of als organisatie van het kastje naar de muur wordt gestuurd? Heb je geen idee meer waar je met je verhaal of met je probleem terecht kunt? Wij gaan je proberen te helpen.

Mogelijk kunnen wij helpen

Dat doen we door naar je te luisteren en het verhaal helder te krijgen. Is het geschikt voor publicatie dan zullen we erover schrijven of er aandacht aan besteden in een van onze radioprogramma’s. Publicitaire aandacht voor een schrijnende situatie zet vaak al zaken in beweging. Omdat hoor en wederhoor een journalistiek uitgangspunt is zullen we ook de andere partij vragen zijn of haar mening of commentaar te geven. We volgen de situatie om te zien of er een oplossing komt. We kiezen geen partij maar daar waar mogelijk bemiddelen we wel om tot een voor iedereen acceptabele oplossing te komen.

Ons doel
We richten ons hierbij altijd op een persoonlijke, informele en oplossingsgerichte aanpak. Zodat de inwoner verder geholpen wordt en de organisatie er mogelijk ook lering uit trekt en nog beter leert om de interne klachtbehandeling nóg effectiever te maken.

Stuur ons je bericht

Vertel ons je verhaal

Wij zijn benieuwd naar uw verhaal. Vind je oprecht dat je onrecht wordt aangedaan? Voelt het alsof je niet wordt gehoord? Slaan bureaucratische dooddoeners de deuren dicht voor je neus? Vertel het ons. Vul het formulier in op onze website en onze redacteur/ombudsman zal contact met u opnemen om te overleggen over de aanpak. 

De eerste toets
Je irritatie of zelfs conflict met de andere partij zullen wij in eerste instantie beoordelen op wat de nationale ombudsman de behoorlijkheidsnormen noemt. Die gelden in principe voor iedereen. De essentie van behoorlijk (overheids)optreden kan worden samengevat in vier kernwaarden:
»  Open en duidelijk
»  Respectvol
»  Betrokken en oplossingsgericht
»  Eerlijk en betrouwbaar
Dat is het minste waar je op rekenen mag.

Waarom doen we dit?
Om te helpen natuurlijk en om de kracht van onze communicatie kanalen ten goede te benutten. Daarnaast zit er ook een journalistieke-redactionele bedoeling achter wat we doen. We zijn altijd op zoek naar verdieping van onze berichtgeving en programmering. Je dient dus akkoord te gaan met het feit dat je verhaal in de publiciteit komt, vanzelfsprekend altijd op een respectvolle e nzorgvuldige wijze. Voor mensen en organisaties die daar niet aan mee willen werken kunnen we helaas niets betekenen.

Vaak gestelde vragen

Het woord “ombudsman” komt uit Zweden en is genderneutraal. Dat betekent dat het niet mannelijk of vrouwelijk is. Toen dit woord naar andere landen en talen werd gebracht, kozen sommige talen ervoor om specifieke woorden te gebruiken zoals “ombudsvrouw” of “vrouwelijke ombudsman,”. Maar in de meeste landen wordt nog steeds het originele woord “ombudsman” gebruikt. En deze is niet afhankelijk van het geslacht van de persoon die ombudsman is. Maar helpt om te benadrukken dat de functie onpartijdig en neutraal is. En dat betekent dus dat het niet uitmaakt of de persoon een man of vrouw is.

U mag altijd een klacht of probleem of irritatie melden bij onze Lekstroom Ombudsman. Ook als u twijfelt of het een klacht is. Wij helpen u graag verder. Vul het formulier in.

De Ombudsman kan u helpen bij onopgeloste geschillen. Dit doet de ombudsman onafhankelijk, vertrouwelijk, en gratis. Heb je bijvoorbeeld problemen met de gemeente of een andere organisatie De ombudsman kan je helpen bij de vragen die je hebt, of zoeken naar een oplossing. Eerst wordt er geprobeerd om de klacht in overleg met jou en andere partij op te lossen. Als het nodig is, kan de ombudsman tips geven om te verbeteren.

In principe voor alle inwoners in het Lekstroomgebied, zijnde de gemeenten Houten, Lopik, Nieuwegein en IJsselstein.

Als je een klacht heeft, zal de Ombudsman eerst vragen om meer informatie we willen weten waarom je een klacht heeft, en of je de klacht al zelf hebt gemeld. Daarna gaat de Ombudsman kijken hoe het probleem oplost zou kunnen worden.

De Ombudsman probeert zo snel mogelijk te helpen, maar het kan langer duren als het probleem ingewikkelder is. Het hangt af van hoe ingewikkeld het probleem is en of de instantie snel kan antwoorden. Meestal krijgt je binnen enkele weken een eerste bericht.

Wij werken uitsluitend in onze regio. De nationale ombudsman behandeld alleen klachten aangaande overheid maar heeft op de website een uitgebreid overzicht als wegwijzer naar de verschillende klachteninstanties in Nederland. Klik hier voor de link naar die pagina.

Nieuws voortaan ook via onze app?

DOWNLOAD ONZE APP

Wil je als eerste op de hoogte zijn van het nieuws in je regio, download dan onze nieuwsapp.
 Naast het laatste nieuws ook veel andere nuttige zaken.
Luister naar onze radio, bekijk onze video’s en nog veel meer.

ik heb een

TIP voor de redactie

bel of mail mij gerust als er nog vragen zijn

Nieuws voortaan ook via onze app?

DOWNLOAD ONZE APP

Wil je als eerste op de hoogte zijn van het nieuws in je regio, download dan onze nieuwsapp.
 Naast het laatste nieuws ook veel andere nuttige zaken.
Luister naar onze radio, bekijk onze video’s en nog veel meer.

Stuur een bericht aan de radiostudio

Ik heb en vraag of verzoek

Ja, ik wil vrijwilliger worden bij omroep Lekstroom

Stuur mij een intake formulier

video
play-sharp-fill

ik heb een

TIP voor de redactie

bel of mail mij gerust als er nog vragen zijn