LOPIK – Vanaf 1 juli 2025 is de Omgevingsdienst regio Utrecht (ODRU) het aanspreekpunt voor inwoners van de gemeente Lopik als het gaat om bouwen en slopen. De gemeente draagt de uitvoering van deze taken officieel over aan de dienst.
Concreet betekent dit dat aanvragen voor omgevingsvergunningen, meldingen van bouw- en sloopactiviteiten en alle bijbehorende handhaving vanaf nu via de ODRU verlopen. Ook klachten, handhavingsverzoeken en bezwaarprocedures worden voortaan door de dienst afgehandeld.
IJsselstein al aangesloten
Voor inwoners van IJsselstein geldt dit al langer. Deze gemeente werkt sinds 1 januari 2021 samen met de ODRU op het gebied van VTH‑taken (Vergunningen, Toezicht en Handhaving)
Landelijk Omgevingsloket
De belangrijkste verandering voor inwoners van Lopik is dat zij meldingen en aanvragen niet meer bij de gemeente indienen, maar via de bouwpagina van de ODRU. Deze leidt door naar het landelijke Omgevingsloket. Correspondentie over een aanvraag of melding komt voortaan ook van de Omgevingsdienst, en niet meer van de gemeente Lopik.
De gemeente blijft wel verantwoordelijk voor het opstellen van beleid en regels rond ruimtelijke ordening. Ook het innen van leges en heffingen blijft bij de gemeente liggen. “Lopende aanvragen die vóór 1 juli zijn ingediend, worden ook nog afgehandeld door de gemeente”.
Deskundige medewerkers
De overdracht is het gevolg van een toenemende krapte op de arbeidsmarkt. De gemeente had moeite om voldoende deskundige medewerkers aan te trekken voor deze taken. De ODRU beschikt over een vast team van specialisten en voert milieutaken uit voor vijftien gemeenten. “Bouwtaken, zoals de taken van Lopik, voeren wij op dit moment uit voor twee gemeenten: IJsselstein en de De Ronde Venen”, aldus de ODRU.
Symbolische handdruk
Portefeuillehouder Wouter Catsburg en wethouder Jan Vente van de gemeente Lopik bezegelden de samenwerking onlangs met een symbolische handdruk. Hiermee luiden zij een nieuwe fase in van betere dienstverlening en samenwerking in de regio.
“Wij hopen dat inwoners van Lopik snel hun weg weten te vinden naar ons loket. Met onze expertise en ervaring staan we klaar om hen zo goed mogelijk te helpen”, besluit Catsburg.