REGIO LEKSTROOM – HIJN scholengroep is bezig met het middelbaar onderwijs in deze regio toekomstbestendig te maken. Sinds de komst van kunstmatige intelligentie (AI) worden sommige vaardigheden overbodig, terwijl andere vaardigheden juist belangrijker worden.
“In de toekomst gaat het meer om vaardigheden dan om kennis”, vertelt Didier Dohmen, interim bestuurder van College de Heemlanden, Cals College IJsselstein, Cals College Nieuwegein en Houtens. “Met de komst van AI is de kennis er al, maar die kennis moet je wel kunnen ontsluiten. Daar gaan we bij onze leerlingen de focus op leggen.”
Hulpmiddel
AI wordt nu al veelvuldig ingezet voor het schrijven van huiswerk en werkstukken. “Toch gaat dat nog niet altijd goed. AI produceert namelijk precies wat je het vraagt. Dus moet je wel eerst goed weten wat je precies aan AI vraagt.” Ook op andere gebieden is de wereld aan het veranderen, benoemt Dohmen. Sommige beroepen worden in de toekomst overgenomen door robots. “We willen voorbereid zijn op de veranderingen die op ons afkomen.”
Kwaliteit
Het huidige systeem, waarin leerlingen door middel van toetsen al dan niet een diploma krijgen, is niet lang meer houdbaar. “We werken toe naar kwalitatief toetsen. Het gaat er niet om of je alle benodigde kennis uit je hoofd hebt geleerd. Het gaat erom of je weet wat je met de opgedane kennis kunt doen.” Iedereen dezelfde toets laten maken doet ook geen recht aan de kinderen, aldus Didier. “Ik vergelijk liever een kind met zichzelf dan met anderen. Als je een kind met zichzelf vergelijkt, haalt het kind het beste uit zichzelf. Maar dat is mijn mening”
Foto: Ageeth Vernooij













