NIEUWEGEIN – De parkeergarage van het St. Antonius Ziekenhuis in Nieuwegein, die vorig jaar gedeeltelijk instortte, gaat op vrijdagochtend 22 mei weer open. “De parkeergarage is volledig hersteld volgens de nieuwe richtlijnen”, aldus het ziekenhuis.
Extra verstevigd
Na de instorting verzocht de Gemeente Nieuwegein om de parkeergarage extra te verstevigen, zodat de veiligheid in de toekomst beter gewaarborgd is. Dat is inmiddels gebeurd. “Na uitgebreid onderzoek zijn de hellingbanen die op zondagavond 26 mei 2024 instortten opnieuw gebouwd met een zelfstandige constructie”, meldt de woordvoerder van het ziekenhuis. “Daarbij is rekening gehouden met aandachtspunten uit eerder onderzoek.”
Veel geduld
Het hele proces van onderzoek, veiligstelling, slopen en opbouw duurde wel twee jaar. “We zijn heel blij dat patiënten, bezoekers en medewerkers nu weer dichtbij kunnen parkeren en dat de buurt minder hinder zal ervaren”, vertelt Marc Koster, lid van de Raad van Bestuur van het St. Antonius Ziekenhuis. Het ziekenhuis spreekt daarnaast waardering uit voor het geduld van patiënten, bezoekers, medewerkers en omwonenden tijdens de herstelwerkzaamheden.
Instorting
Toen de garage in 2024 instortte, zorgde dat voor veel schrik, al waren er geen slachtoffers. Voordat het herstel kon beginnen aan de parkeergarage, moest eerst onderzoek worden gedaan naar de oorzaak van het incident.
Daaruit bleek dat de verantwoordelijkheid voor de veiligheid van het gebouw niet goed gedragen werd. “Er was niet vastgelegd wie eraan de controles meewerkte – men ging er in goed vertrouwen van uit dat de ander de controles correct uitvoerde”, vertelde Pauline Gras een halfjaar terug aan de redactie van Omroep Lekstroom. Zij is woordvoerder namens de Onderzoeksraad Voor de Veiligheid (OVV). “Maar wij zeggen: die controles moeten met aantoonbare tekeningen en berekeningen worden vastgelegd in een bouwdossier. Alle stappen en wijzigingen aangebracht in het gebouw moeten goed worden vastgelegd, door alle betrokken partijen.”
De parkeergarage is inmiddels volledig geïnspecteerd en goedgekeurd voor de heropening op vrijdag.
Beeld: St. Antonius














